AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
934

O2 högt tomgång 15,9%...Normalt vid 2500 varv 0,44%. Läckande avgassystem?

ka
280
kalopps
Cater-pillar
Hej alla..
Min fråga gäller en 540 av 95 års modell.
Undrar om det är någon som kan hjälpa mig med följande problem. O2 högt tomgång 15,9%...Normalt vid 2500 varv 0,44%. Läckande avgassystem???? Insug???anslutning luftmängdsmätare trottelhus?????
Enligt BMW verkstad kunde felet bero på att avgassystemet var läck. Läckaget kunde sitta varsomhelst enligt BMW verkstad, men personligen tycker jag läckan skulle sitta, efter lambdasonderna, då annars skulle bilen gå ojämnt på tomgång samt rycka under körning, dvs sonderna hade gett fel värden till styrenheten. Motorn fungerar helt normalt.
Kunde vara ett ytterst litet läckage enligt BMW.
Vill därför ha klart för mig innan jag börjar felsöka, samt att man tänker i rätt banor.
Har aldrig ägt en bil med katalysator(er, lambdasond(er) så felsökningen blir därför värre.

Tacksam för svar......
Här en länk, till hur man kontrollerar och inspekterar lamda sonden, för den som är intresserad.
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är syrehalten vid avgasmätningen 15,9%?

Jeppe
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Ja de mätte mina avgasvärden, då jag begärde detta samtidigt som jag var inne för att få återställt air bag lampan.
15,9% gäller vid tomgång, samtidigt som de inte fick lambda värde.
15,9% syrgas ligger ju bara ca 8% från syrgashalten i atmosfären. "förbryllande"
Andra värden normala.

Vid 2500 varv så ligger syrgashalten på 0,44% och lambda värde 1,014.
Alla värden normala. Motorn går helt normalt både på tomgång och då man kör.
(skall på besiktning)

Tackar för visat intresse!
MVH Kalopps
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den enda förklaring jag ser som sannolik är att du har ett läckage på avgassystemet.
Hade du haft 15,9% syre ut ur motorn hade det knappt skett någon förbränning alls, syrehalten i atmosfären ligger ju på ganska exakt 21%.

Jeppe
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Ja då var det bara och göra kallstart då, och kleta på med såpvatten.
Är själv inne på att det ligger efter lambda sonderna, precis som du.
Det märkliga är att man inte hör något avvikande ljud från avgassystemet.
Insugs läckage, vilket de bland annat angav på BMW verkstad verkar inte troligt, då bilen går helt normalt för övrigt.

Tackar för inläggen Jesperado.

Kalopps

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.