AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
45.121

Vilka djur har ni krockat med?

Sida 12 av 19
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
hmm, en elefant lär ju bli rätt svårt att missa om den står mitt över vägen.. Möjligtvis att man kan slinka emellan fram och bakbenen på en.. :)

Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat..
Jag håller med men Singapore airlines vägrade kategoriskt att godkänna min E34 som handbagage... ; )

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
hittade visst en avsomnad tråd.

1 rådjur (pappas bil och övningskörning, trasigt höger framljus)
1 räv (med gamla 525:an, trasigt dimljus höger och lite spoiler)
1 igelkott (körde över med kompisens subaru)
1 katt (plastbit lossnade i spoilern på min nuvarande E46:a)

Puttade omkull ett rådjur oxå för ett par år sen. bilen stannade ungefär en meter "bakom" djuret. Det hoppade lugnt in i skogen igen.

Diesel-räsern
en hare som sprang över vägen, hann inte ens reagera (körde ändå bara 100), hade farsans mondeo - bara småbitar kvar av kofångaren + hasplåten, fick plocka päls + diverse annat från dragkroken(!) dagen efter :(
har väl vingklippt en och annan fågel som inte hinner undan när man kommer och dundrar lastbil
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Några axplock av 'skörden' genom åren:

Höna i Skåne, med lånad Alpina B10 - jäklar vad det rök fjädrar!
Morkulla i Småland, knäckte gallret i spoilern på E46:an
Fasanhöna, lågt flygande i Västergötland. Geggig vindruta....

Och så det mest osannolika, dock var det bilen framför och inte jag som körde på den: En KÄNGURU, i Sverige! Visade sig så småningom att den rymt från Kolmårdens Djurpark. Gissa om man trodde att man drömde!

/// Gunnar E.
kört över en mus utanför garaget vid våran sommarstuga :-)
En harjäkel lyckades jag klippa med E30:n. Körde cirka 90 i bäckmörker, varpå harjäkeln springer ut framför mig. Min spontana reaktion var att försöka sikta så att jag skulle träffa den med frontens mitt ( vet inte var jag fick det ifrån). Det dunsade till, lät inte så farligt tänkte jag.

När jag kom hem såg jag dock att hela frontplåten var hyfsat intryckt, och "plastlisten" längst ned hade lossnat från sina fästen.

Frontplåten kunde med hjälp av handkraft återställas något sånär till ursprungsskick, och plastlisten behövde två nya clips á 5:- styck för att återigen sitta på plats - jag klarade mig med andra ord väldigt lindrigt - tack vare X3-stuket på fjädringen :D

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Kan nu lägga till en liten fågel på min lista. Jag är värdelös på djur, ser knappt skillnad på en svan och en kråka. Men nån liten sort var det, och tur var väl det ;)

Klippte den med V40 2.0T konstigt nog, och inte med E30n. Den slog i rakt i vänster framlykta när jag låg runt 120-130 km/h på en lång raka mellan rapsfälten. Lyckligtvis blev det ingen spricka i glaset, utan bara lite vingar som fastnade som jag sedan spolade av med högtrycken. Har inte sett några repor :)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Ki
280
Kitte
320i-95(E-36)
Körde på ett Rådjur i Lördags natt földerna blev 1 sprucken framspoiler (egen design av orginal) Bucklig framskärm,Bucklig motorhuv,buckla i framdörr,Buckla i bakskärm,Helt otroligt vad ett rådjur kan åstakomma.

Länk:Länk

Bmw 4 ever and ever....
Smacka en gråsparv på framrutan för några dagar sedan. Åkte i ca 150km/h, så lång pina vart de inte för fågeln som sprack.

Länk

Mattias

Visa användare
72
såxåh
520i-78
635csi-83
Ja även jag har väl lyckats en och annan gång...
En st grävling som jag tog med vänster framhjul på 528an i hundra knyck,small som satan! Var helt säker på att v framhjul var en halvmeter längre bak efter den smällen, men allt hade klarat sig utom grävlingen som låg död på sidan i diket.
Två älgar har jag ochså på listan,en tog jag en mörk vinterkväll på väg till östersund i min 525a,hann nästan väja undan men nosen slog i höger a-stolpe,älgen vände runt och slog in höger bakdörr med baken.Den andra tog jag med lastbilen,ochså på vinterföre,small ganska bra det ochså trots att det var ett 60tons-ekipage.Ja sen har det ju strukit med flera rävar,någon tjäder samt mängder med vanliga fåglar,och flera lär det bli...kör ca 13000 mil/år och är väl snart uppe i 100000 körda mil i Norrland med omnejd så att man kör på något djur då och då det får man leva med.
1 Bofink
1 Koltrast
1 Gräsand I 130 km/h den dog direkt kan jag säga
1 Ekorre
1 Igelkott som krossades under motorblocket på min fruktansvärt sänkta 240 när den sov i mitt garage en höstmorgon när jag skulle till skolan
//518 jimmy.
När ska du gå på storvilt då;)?

Jag har själv kört på några fåglar av mindre storlek med en orre som största fågel som dock klarade sig tack vare det var grusväg med låg fart.
Värsta var dock för några veckor sedan när jag hade varit ute en sväng och skulle testa bilen lite och la upp den i 220 km/h på en bra, folktom väg klockan halv 4 på natten.
Jag släppte gasen och just när jag var vid ca: 200 km/h small det till nått djävulst i framrutan, då hade jag kört på en liten fågel, typ sparv eller liknande i 200 dessutom.
Trodde fan rutan skulle flyga. Sen var man riktigt knäckt över att börja ta fram vattenslangen och diverse borttagningsmedel och börja tvätta bort köttslamsor från hela framrutan, dessutom kl 4 på natten när man snabbt vill gå i säng. Bilen klarade sig dock utan skador :)

BMW - När du älskar att köra!
Jo
112
Johnboyen
320i-91
528i-87
Körde på en duva i 60km/h i en Mitsibishi Pajero häromveckan... träffade på huven och mot rutan, det flög fjädrar, kollade efter den men hittade den icke..
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Har gjort en gunnare, nästan kör ihjäl nåt exotiskt. Hände utanför Åmotfors i västvärmland för något år sedan. Kom tuffande på 61:an med posttradaren när en påfågel spatserade upp på vägen och ställde sig och glodde på mig. Kan lova att jag gnuggade ögonen ordentligt när jag hade fått stopp på lastbilen. Mycket kul finns i skogarna här, men inte påfågel. Dock fanns två i ett hägn i en trädgård i närheten, tydligen med en frihetslängtan lika stark som Tony Olssons. Vågade dock inte berätta om det förrän jag hade hört det berättas om dom två tämligen udda fåglarna, man vill ju inte att folk ska börja fundera över ens psykiska status :D

Sex på alla fyra, roligast så!
Jo
112
Johnboyen
320i-91
528i-87
Skulle aldrig ha skrivit i den här tråden märkte jag nu, var JÄTTENÄRA att smälla med ett rådjur när jag tog mig en lite sväng alldeles nyss, på en lång, rak 50-sträcka.... usch!
en update: ~9436896 insekter, mb:n verkar vara en RIKTIG insektsfångare :?

___
Mvh
Patrik N.
jo förresten: brorsan höll på att fronta med ett rådjurskid ute på e4:an med sin precis nyköpta sko(lå)da octavia kidets bakben touchade lätt i kofångaren när det sprang över vägen, det gick väl 110 jag låg bakom och bevittnade det hela i min 316

___
Mvh
Patrik N.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hade en till 'nästan'-upplevelse förra veckan, av det osannolikare slaget. Åkte 156:an mellan Skene och Svenljunga, när plötsligt en meterhög, grå fågel stod mitt på vägen och glodde på mig. Jag var tvungen att stanna, och kunde studera pippin ingående innan den flaxade iväg med värdiga vingslag. Eftersom jag inte kände igen vad det var, tittade jag i Stora Fågelboken och kom fram till att det var en Grå Häger. Får nog ta och bli ornitolog snart!

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.