AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.571

Pris på Z3 Coupe 3.0

Sida 1 av 3
Hei!

Sitter her bakis og drømmer om Z3 Coupe.. Noen som har lyst til å si noe om hvor mye man må gi for disse til våren? Tycker de er dyre i dagens läge.. Eller kanskje man skulle kjøpe en M Coupe istedet.. Hvilken skulle dere velge og hvorfor?

La oss få litt snakk om disse fine bilene.. :-)
Cyberbob
Satsa på en M coupe istället, mycket mer prisvärd idag.

Du får maxpower och maxlooks!

Mellan 230 - 250 ska du ge för en sån.
Kongen, pratar du norska priser eller svenska? det lär vara en ganska stor skillnad på prisnivån.

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Jeg tenkte på svenske priser. Flyttet til Stockholm i høst, hadde en Z3 Coupe 2.8 i Norge. Savner bil.. Vurderer å kjøpe en bil til våren, men vil ikke bruke altfor mye penger heller.. bang for the buck! En 3.0 hadde vært bra, men fortsatt ganske dyre.. i forhold til M Coupe..

hehe, det verkar inte finnas några 3.0 till salu alls. Jag har inte sett en enda annons...Dem som har den verkar vara rätt nöjda...(jag förstår varför)
Jag tror att det är någon här på forumet som letar oxå. Han har det som sin signatur att han vill ha 3.0an.

_________
Länk
JohanOS
Kongen: Lycka till, letat länge jag :-). Var och kollade på en silvrig i Stockholm nyligen, och gav bud och var så nära på att köpa den. Men säljaren ändrade sig i sista sekund och ville tillslut inte ens sälja den alls. Sånt är skoj, åkt ända till Stockholm i onödan.

Men det är väl bara att fortsätta leta, min gissning är att några dyker upp under januari/februari när vinterångesten är som värst, vintern har ju inte börjat än (i storstäderna iaf). Så det "går" fortfarande att glida runt på sommardäcken.
JohanOS: Vet du hvor mange svensksolgte 3.0 det finnes? Du har prøvekjørt en 3.0 ville jeg tro.. Er forskjellen fra en 2.8 verdt prisen? Er motoren mye bedre? Ser de har en sølv på Borgs Bil i Sthlm, litt for dyr bare. Hvorfor vil ikke du ha en M? Det holder kanskje med 231 hester.. :)

JohanOS
Kongen: Det finns 80st svensksålda Z3 Coupés, Sen hur många av dom som är 3.0or det vet jag inte, men det är nog inte många :) Jag skulle gissa på att det rör sig en 10-15st i hela Sverige. Jag har provkört ett par olika 3.0:or ja... Det är en härlig motor, jag ägde själv en Z3 Coupe 2.8 innan. Skillnaden är inte direkt jättestor, ljudet är helt klart annorlunda dock. Värt pengarna? Njea, det tycker jag väl egentligen inte. Du kan hitta en tyskimport 2.8 i perfekt skick som gått ca 4000 mil nu för under 180000kr. Men jag tror du får svårt att hitta en 3.0a för under 280-300.

Jag vill inte köpa M-coupen just för att den "drömmen" så lätt kan bli en mardröm. Allt har en anledning, att M-coupen är vrålbillig just nu beror ju på att alla är tyskimports och har 5000-6000 mil på nacken, är dom då hårt körda (vilket oftast dessa bilarna är) så kan det bli tal om reparationer ganska snart, och det är inte billigt, tro mig. Dessutom är försäkringspremien på dem en avskyvärd summa om man bor i storstaden och är ung, som jag.
Ok, det verkar finnas endast 2 sycken Z3c 3.0 till salu hos BMW handlarna i hela Sverige : Borgs BIl i Vällingby 340000 ( endast 1000mil!) och BMW RS bil i Väsjö 345000 ( endast 500 mil) Båda är 2001:or.
Jag tror att det priset kommer någ gälla även i vår.

Men Kongen.. varför inte göra en lite tokig grej om man nu vill ha en 3.0 så gärna...
Köp en Coupe 2.8 och köp sedan en M54 motor. Jag hittade 2 stycken på bildelsbasen.se. Du får en Coupe 98 för typ 200000 och motor kan inte gå på mer en 50000. Lägg till 10000 på instalation och så vipps har du en unik 3.0:a och dessutom har du pengar över...

_________
Länk
Varför byta motor när du kan trimma den du har?

Jag ska efter jul montera ur min motor och byta grenrör, kammar samt montera unichip. Får se sen vad det ger i bänken.
JohanOS
Njea. Dom kommer aldrig ligga så högt, dom silvriga är riktiga överpriser.

Ser man på BMWGroup i Göteborg har dom t.ex en röd 01a. 850 mil på nacken, dom har gått ut med 295000kr och den har dom haft till salu snart ett halvår, vilket betyder att dom sänker den snart. Detta är dessutom ifrån BMW själva som alltid ligger högre. Räkna då med att privat säkert ligger 20000-30000 lägre. Jag tycker inte det ska vara helt omöjligt att hitta en Z3 Coupe 3.0 för 260-280 som har 1500-2000 mil på nacken och är en 01:a. Problemet är ju så få bilar, men också så få köpare.

Nåt man aldrig får glömma är att det är köparens marknad nu. Alla ligger väldigt högt ute och "trissar upp" varandras priser, frågan är om nån nånsin säljer något. Jag vet många säljare som använder sig av just detta smo argument. "Men se på alla andra, dom ligger ju fan på 350, då är min för 300 billig!". Det där är ju rent skitsnack, säljarna förstår ju inte att dom bara håller uppe varandras priser, och ingen av dom säljer något.

Håll ut, dom kommer.
Zodiaken, låter intressant. Vad tror du du får ut?

_________
Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
JohanOS: det omnämnda gäller oxo - alltså för låga priser som sedan de andra paniskt dumpar ned till. Bytbil är ju lite lustigt på det sättet, jag var inne på att byta in min bil tidigare i år, "konstigt" nog värderades min bil i stort sett alltid till den just då billigaste Z3C som fanns på bytbil.com .... "vänta jag ska tala med mina kollegor om värdet på din", försvinner in på kontoret, knappeliknappknapp, kommer tillbaks, "jo, vi värderar den till ..." ;-)

mvh
Anders

BMWCS #4727
JohanOS: vet du om dessa 80 som är sålda inkluderar M coupen?

_________
Länk
z3c4ever: Svårt att sia om. Ca 20hk kanske. De flesta lär lägga sig högt i registret precis som jag vill. Sen får man ju väga det mot priset som är ca 30´ för delarna. ca 1500:- /hk
JohanOS
Z3C 4 ever: Faktist inte, en BMW-säljare sa det till mig i hasten. "Det är inte konstigt den är svår att hitta vi har bara 80st svensksålda i hela sverige". Jag förutsätter att han räknade mer mer än bara 3.0:orna för inte fan finns det 80st svensksålda 3.0or i Sverige?! Måste varit medräknat åtminstone 2.8orna, och kanske också M-coupen. Siffran låter rätt logisk faktist. Så jag tror det, men vågar inte vara säker :)
Johan, jag ser en del Z3 Coupe i Stockholm. Dem är inte direkt vanliga men ovanliga är dem inte heller. (fast jag kanske ser samma bilar hela tiden...)
Jag sände en fråga till bilregistert nyligen om hur många det finns i Sverige men dem vill ha pengar för en sån upplyssining. Det lär vara i alla fall 17000 i hela världen inclusinve M coupe.

_________
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
80 svensksålda var det. För varje svensksåld finns det antagligen flera privatimporterade.

Jeppe
JohanOS
Jo jag vet, jag hade mer än gärna fått ut listorna på dom svensksålda som finns och ringt upp ägarna och försökt köpa. Det var nån på forumet minns jag som påstod sig kunde fixa detta för han kände nån som jobbade på bilregistret. Men det rann ur sanden... Önskar man kände nån där som kunde lösa uppgifterna så man slapp betala för det, det är ju egentligen rätt och slätt en vanlig databasfråga. Lär inte ta många minter, men det svider att betala för det när man inte ens vet om man får napp. :(

/Johan
Var det inte nån i tråden "vad jobbar ni med" som jobbade på bilregisteret?

_________
Länk
Tror jeg må sjekke forsikrings priser på M Coupe.. En M Coupe som har gått 5-6000 mil, er vel ikke helt fuckat upp heller.. kan nok finne en som er i bra stand! Kanskje til og med svensksåld.. Den er jo byggat for å kjøres.. ikke som den nye M3 motoren! hehe Den imola røde på bmw børsen ser jo bra ut..

Men en billig långmilare 2.8, og bytte motor hørtes jo litt interessant ut.. Ingen problemer med å få det godkjent av myndighetene?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.