AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
483

klonkande framvagn, 525-89

Fr
54
Freddan
325iC -92

Hej!
Jag har nåt obestämbart klonkande i framvagnen när jag kör i ojämnheter. Det finns ju en hel del bussningar och skit som det kan bero på, vad är vanligaste orsaken?
Klonkar lite bak med, silentblocken eller?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Japp! Silentblocken är en mycket vanlig felorsak på ditt bakvagnsproblem. Men det kan också vara någon kardanhistoria... I framvagnen har jag precis samma problem som dig! Också tydligen ett vanligt fel. Jag har fått svar på att det är övre och under länkarm som är dåliga. Kostar ca 800 spänn styck hos Mekonomen. Ska byta mina och testa! Lycka till.

MVH - Per
ser
Väldigt vanligt fel i framvagnen är glappa kulbultar till de vertikala krängningshämmarstagen. (Klent stag mellan krängningshämmaren och hjulupphängningen)

mvh
Stefan
Jag tror som "ser" att det är "krängstagen",dom brukar klonka väldigt mycket när dom blir slitna,och det behöver inte vara några stora ojämnheter i vägen för att dom ska klåppra,jag skulle byta dom först eftersom dom inte är så dyra drygt 200:-styck har jag för mig,kan ju även vara en styrled.
Magnus Ellemark
Jag hade samma problem med min 525-93:a
Det var det lilla stabiliseringsstaget som "ser" nämner. Hissa upp framdelen på bilen så att framhjulen hänger fritt. Ta tag idetta "lilla" stag och ryck det upp och ner. "Klonkar" det då, så är det bara att byta det staget. Enkelt att byta.
Pris på staget (samma som på E28):
Biltema 100kr (rek. ej)
Micro 200kr
Mekonomen 280kr (rekommenderas)
Lycka till.
Mitt klonkande kom fram under 1 vecka på dåliga vägar i småland

E-mark 525
6
Håkan Sundqvist
520i, -95
320i, -86
320i, -80
Kan även vara spindelleden på bakre länkarmen
som glappar. Komplett länkarm med led kostar
680:- på Mekonomen. Byt isåfall även bakre
bussningen till länkarmen, kostar 150:-.
Ganska enkelt att byta men man måste pressa
i bussningen.

HST

HST
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.