AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
977

Reflektioner ASC+T

Ny har vi äntligen fått några centimeter snö i skåne och var lite intresserad av att få veta hur den nya vagnen uppför sig i halka. Balansen i bilen utan hjälpsystemen är riktigt god, minst lika bra som i e36:an.
ASCn fungerade väldigt bra, den känns lite mer fulländad än den som satt i min e36:a.
Det ända är om man proverar den på 1:an vid ett stop så tvekar den väldigt mycket innan den ger sig iväg utan hjulspinn.
+T funktionen är ja dock inte lika bra vän med, om man kör rakt fram och svänger väldigt kraftigt så bromsar bilen själv men små pulser, detta momentet funkar väldigt bra och klanderfritt, Men när man slår av ASCn så kopplas inte själva traction systemet av. Det resulterar i en framända som bromsas samtidigt som bakhjulen spinner. Ska de varas så? Prova och hålla inne knappen men de kopplades inte bort för det.
Om man tänker rent krasst så borde det ju gå och göra, eftersom om man vill köra bilen på bana och provocera den så kommer bilen uppföra sig väldigt konstigt, bromsande framhjul och spinnande bakhjul.
I Rondeller med ASCn inkopplad så märkte ja även en tendens till att om man provocera lite så gick de o köra med lite bredsladd. Detta beror främst på att den bromsar framhjulen och tvingar ut bakändan.
Hur stämmer dett överens med era reflektioner på
ASC+T i era bilar?
Samt hur kopplar man bort traction funktionen?

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Du får trycka två gånger för att koppla ur Traction, sista trycket får du hålle inne till en röd lampa börjar lysa i instrumenthuset.

Länk

Grejen var att ja koppla först ur ASC och sedan provade jag ett långt knapptryck men traction försvann inte för det.

Länk
Om jag håller min DSC knapp längre stund kopplas alla hjälpsystem bort. Då lyser både ASC- och handbromslampan.

/Dominik
Om du verkligen har ASC+T och inte DSC (står det DSC på knappen har du DSC, står det ASC på knappen har du ASC eller ASC+T) så påverkar den inte framhjulen på något sätt oberoende av ifall den är av eller på. Det du kanske uppfattar som en bromsning av framhjulen är i själva verket en bromsning av bakhjulen.

Man trycker inte heller två gånger för att koppla ur. Varannan tryckning kopplar alltid på systemet igen. Det man måste göra är att antingen trycka kort, eller trycka i mer än 5 sekunder. Om man trycker i mer än fem sekunder tänds först ASC lampan direkt, sedan tänds handbromslampan i gult.

I ditt fall (årsmodell 1998) torde du ha en ASC som bara kan kopplas på eller av i ett steg så det spelar ingen roll hur länge man trycker. Om den här kopplas ur borde inget system vara aktivt, så det du känner är troligen något helt annat än bromspulser. Om du har DSC har jag ingen aning om hur den fungerar.

På nyare årsmodeller som har ASC+T (i Sverige har väl motsvarande modeller, åtminstone 6-cylindriga, DSC som standard) kan man alltså koppla ur i två steg.
Nyare ASC+T påverkar också endast bakhjulen och bromsar antingen aktivt bakhjulen vid spinn, ifall det är fullt påkopplat, eller slår av tändningen vid spinn, ifall man tryckt ett kort tryck på ASC knappen. Ifall man trycker i mer än 5 sekunder kopplas allt bort.

Jag har den nyare varianten av ASC+T på min bil, och trodde också först att systemet gjorde något åt framhjulen, det kändes så i alla fall. Vid närmare granskning märkte jag att så inte var fallet.
Perret: Jag har ASC+T.
Har provat idag och hålla inne knappen länge men de händer inget annat, får inte handbromslampan och lysa gult.
Att den bromsar framhjulen om man svänger kraftigt med ASC av kan jag på heder och samvete gå igod för.
Har en teori om att den gula lampan kan vara trasig, men ja har som sagt inte lyckat och avaktivera systemet (traction allså)
I min instruktionsbok står det inget om hur man avaktiverar själva traction biten utan den bara säger att systemet är bortkopplat om man trycker på knappen.

Länk
Som sagt finns det på årsmodell '98 inte någon funktion som skulle få handbromslampan att lysa gult. Du behöver alltså inte vara bekymrad över att den skulle vara trasig. Två stegs bortkoppling av ASC kom först på '01:or eller rentav '02:or, inte helt säker vilkendera. På min '00 328Ci som jag hade före '02 325:an fanns denna funktion i varje fall inte ännu.

Vill ännu upprepa att ASC kan kännas som DSC på halt underlag, och jag var i själva verket rätt övertygad om att jag hade fått min bil med DSC de första gångerna jag körde på snö eftersom jag tyckte mig känna bromsning av framhjulen. Det tog mig två eller tre rätt grundliga test för att säkerställa att framhjulen inte påverkades på något sätt.

För att med säkerhet kunna känna vad som händer med ASC behövs det ett ganska stort halt område, helst istäckt utan slask, lös snö eller bara fläckar (dessa kan ge skarpa ryckningar i ratten som liknar bromseffekt, bromsar också farten rätt bra ifall framhjulen är ställda på tvären).

Koppla bort ASC, ta lite fart (typ 50-70 km/h) och växla sedan till fritt, släpp upp gasen och sväng skarpt men stadigt så att framhjulen (eller bakhjulen) tappar greppet. Du kan då känna ryckningar i ratten pga växlande grepp men du borde inte höra något bromspumpande. Farten borde inte heller minska så snabbt.
Ifall något antisladdsystem, typ DSC, fortfarande är aktiverat kommer bromsarna att pumpa mycket tydligt, typ ABS pumpning, så länge du svänger och farten kommer att minska rätt fort. Det här både hörs och känns.

Med ASC borde du enbart få en liknande effekt ifall den är påkopplad och en växel är ilagd. I detta fall bromsas bakhjulen under skarp svängning på halt underlag, något som också kan kännas i ratten och som är svårt att skilja från bromsning av framhjulen på basen av ljudet.

Bra att veta i det här fallet är att ASC inte är ett antisladdsystem, utan ett antispinnsystem. Det reagerar enbart på att bakhjulen tappar greppet och det enda sättet det kan göra något åt saken är att bromsa bakhjulen eller slå av tändningen. Det finns alltså absolut ingenting som kan göra något åt framhjulen, oberoende av omständigheterna.

Det finns ju alltid en viss möjlighet att någon har gjort en miss på fabriken och utrustat din bil med DSC men det är inte så sannolikt. Testa ännu några gånger, gärna under så kontrollerade omständigheter som möjligt. Det bästa är såklart ifall du kan hitta en bil som är utrustad med DSC så du kan jämföra effekten.
Berco
Hej
Jag köpte nyligen en 325-01
PÅ knappen står det ASC,hur vet man om det bare är ASC eller ASC+T ???
Har inte fått hem bilen än men ska prova det ovanstånde.
stefannorr
Står det ASC och bilen är så ny så är de både ASC+T,har en 97 320 och det står bara ASC på knappen men har både ASC+T.
Stefannor: Jag hade en 323 coupe 97 som bara hade asc så den teorin spricker lite. ASC kom standard på svensksålda bilar 97, traction biten är tillval.

Länk
ASC och ASC+T är olika benämningar för samma system. I stora drag gjordes det i varje fall inga funktionella ändringar när systemet döptes om till ASC+T. +T biten är alltså inte ett tillval till ASC utan samma system på senare årsmodeller. Om det har gjorts några små justeringar av systemet vet jag inte men i praktiken är ASC och ASC+T mer eller mindre identiska.
En mer märkbar skillnad kom då som sagt med de nyare årsmodellerna då systemet som redan hette ASC+T nu kunde kopplas bort i två steg, som jag har förklarat i de tidigare meddelanden.
Perret: Du verkar kunnig på området, men systemet som satt i min E36 coupe från 97 och systemet som sitte i 328:an är absolut inte identiska. Traction biten fanns som tillval 97 när min e 36:a köptes och så även min e46:a enligt bmw i malmö. Prata med en försäljare på bmw lite igår som sa som du sa att de bara verkar på bakhjulen, inbromsinignen jag känner påstog han bara kunde komma från bakhjulen.
Men skillnad mellan asc och asc+t är ju just att ASC+T har en antisladd funktion där asc bara har en antispinn funktion.
Så det jag kan konstatera är att ASC+T systemet i min bil bara verkar på bakhjulen fast att de inte känns så. Man kan köra i ca 50 km/h trycka ner kopplingen, svänga kraftigt och känna hur bilen bromsar ner farten för och häva sladd.

Länk
Jag kan väl tänka mig att det kan finnas skillnader mellan E36 ASC och E46 ASC. Tror dock fortfarande att +T biten inte var tillvalet, utan hela ASC+T precis som ASC före det. Antingen ASC+T eller ingenting alltså. Jag tror inte att man i något skede kunnat välja mellan ASC och ASC+T.

ASC/ASC+T har två primära uppgifter:

1. Att hjälpa föraren att accelerera på halt underlag genom att begränsa drivkraften till bakhjulet. +T i förkortningen (=Traction) står uttryckligen för den här funktionen och har egentligen inget med sladdförebyggande/hävning att göra.

2. Att förebygga uppkomst av sladd på halt underlag (både rak väg och kurvor, samma princip) genom att se till att bakhjulen inte snurrar för snabbt. Det är det här själva ASC biten i förkortningen står för. Man kan säga att ASC+T inte egentligen aktivt hjälper att häva en sladd som redan uppstått, men hindrar föraren från att göra sladden värre genom att begränsa drivkraften till bakhjulen. Det här innebär att sladden hävs förr eller senare efter att farten minskats tillräckligt mycket.

DSC som är ett "riktigt" antisladdsystem har däremot fler metoder både att upptäcka sladd och häva den.

Det är min uppfattning att orsaken till namnbytet från ASC till ASC+T var att man ville understryka att ASC systemet också innehåller traction control. Möjligtvis hade det också något med introduktionen av DSC att göra.
Deliq
Enligt listan för utrustningskoder här på BMWPower så är det olika för ASC resp. ASC+T
Länk
Min 540 från -93 var enligt kodlistan under baksätet utrustad med ASC+T, och i den upplevde jag en lite "ryckig" känsla när funktionen gick in och motorbromsade. Fick aldrig någon känsla att framhjulen bromsades.

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
nyligen såld:
Länk

*** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss ***
JohanV
Men utrustningslistan gäller ju alla bmw modeller och systemet har ju haft olika namn.
I Sverige så har väl alla från 96 och framåt asc+t?

Förtydling: ASC= Automatischer stabiliserungs control
och +t =plus traktion.
Verkar ju konstigt om man kunde få "antisladden" utan antispinn. Antispinn är ju en betydligt enklare produkt.
Det Perret skrivit är korrekt! ASC+T är ett antspinnsystem och skall inte förväxlas med de betydligt mer avancerade antisladdsystemen (DSC). ASC+T är ett passivt system och kan förebygga men inte, till skillnad från DSC, häva en sladd. ASC+T jobbar ej med framhjulen utan endast med bakhjulen. För att undvika hjulspinnen används ABS-systemet och räcker inte det stryps motoreffekten. T:et i ASC+T står mycket riktigt för "traction" och är i praktiken en elektronisk differentialspärr. Det hjul som har minst friktion bromsas och kraften fördelas till det andra hjulet som förhoppningsvis får fäste och drar bilen framåt. ASC+T är ett utsökt system som förändrat BMW:s rykte från en usel vinterbil till en riktigt bra.
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
Jag hävdar att de är ett enkelt antisladd system därav benämningen "automatisk stabilisering kontroll". Inte lika inteligent som DSC.
Själv har man ju ASC+T och DSC inbyggt i handleden...
:)
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
bjoerck:

Du verkar ha koll på detta!
Har DSC idag på min 328iE46 skall köpa en 330ci med DSCIII, är det någon skillnad mellan dessa?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Griegertz,
har du verkligen DSC på din? Trodde den fanns först från -00.

Mvh
Anders S.
Anders: de fanns redan 98 men som tillval. Har tittat på 3 st 98:or som har detta nämligen så de stämmer.

Bmw har stjärnan under huven.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.