AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
361

ska trimma (utan turbo), men viken motor?

spånar på ett bmw bygge och behöver expertis hjälp av forum experterna. har funderat på 2 olika motorer till bygget och det är 535 motorn som satt i e34:an och 2,5l 24v motorn. vilken av motorerna är lättast att plocka effekt ur och till vilken motor finns det mäst delar tillgängliga? detta ska bli ett seriöst bygge och målsätningen blir att åka fort fort på strippen i klassen bak hjul utan överladdning i en 323 e21.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
En M-motor skulle väl va det bästa alternativet om du inte tänker överladda...

Men av de två du nämde så 535 motorn är det bästa valet av de två.
Fördel:
En liter större
Finns mycket och billiga delar
Nackdel:
2 ventil/cylinder
jo helt klart är ju att jag gärna skulle ha en m-motor men då kommer man till den ekonomiska frågan, dom är ju inte direkt billiga. det som locket mäst är väl en 535 motor att plöja ner lite pengar i och m5 låda.
hur mycket häst tror ni det går att plocka ut ur en 535 motor?
Jo
744
Jonhny
745 -85
En gissning är att du kan plocka ungefär lika mycket som en m5-motor ger original, fast det kommer kosta dubbelt så mycket.
jo
50
johan zell
520i-87
528i-88
hej på er!
gör som jag.
leta reda på en fin motor av typ alpina så e saken biff!
gjorde så på min 528 som har 184 hk org nu har jag lite mer än 260+ för en billig slant!
men du kan ju alltid stressa en 3.5 för 30000.-
å få den å gå lite bättre!
om du e sugen så har jag en 3.5 mutor?

visst jag har kollat efter en 3,6l m5 motor men dom kostar ju en rekoderlig slant måste jag säga. billigaste alternativet om man ska ha m5 motor måste nästan va att hämta en hel bil från tyskland och sälja av dom delarna man inte behöver ifrån bilen i sverige?
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Spana här :)

Länk

//Ticco

www.ticco.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.