|
|
|
|---|---|
Orre Touring |
Har en 2,5l M20 med chip.... Som jag tänkt att pyssla om i vinter. Vilken kamaxel skall man använda 272grader eller 288grader, Skillnad?? Har hört att man kanske skall höja kompet om man använder 288:an? För den öppnar längre?? |
|
Ta en 284 graders kamaxel. Jag hade en sådan i min 2.7L motor. Med en 288 graders kamaxel får du inet botten drag...men allt på höga varv... En 272 graders kamaxel så är det inte så stor skillnad mot orginal...lite mer på toppvarven istället för orginal. Det blir andra tider med en 288 graders mot tex orginal...ganska stor skillnad oxå. Behöver ej öka kompen för kambytet... bengan bengan |
|
Orre Touring |
Kan det bli problem med bilprovningen med 288:an Hur är gången, pendlar den nått?. Blir han sämre än orginal på låga varv? Vet inte om det blir 2,5l el 2,7l det beror på om jag får tag på en 324 vev Ger det nått att byta masse mätare + spridare till 535 |
|
Pendlar otroligt mycket...min pendlade mellan ca 800-1200r/min hela tiden. Kan tänka mig att den blir som lite bättre än orginal...men knappt märkbart. Bilprovningen kan säga NEJ,vet att dom har gjort det för många andra. Jag hade inga problem med min 284 graders kam. 535 luftmängdmätare men 535 spridare ger inget på en orginal motor. bengan |
|
Orre Touring |
Går det göra nått åt pendlingen? Man vill ju inte ha problem vid BES....... Hur dan är 272 graders kammen? Blir det nån märkbar skilnad? |
Orre Touring |
Du hade lättat svänghjul på din motor, hur mycket lättade du det? Blir det inte sämre botten vrid då? |
|
Ja,jag hade lättat svänghjul. Man tappar lite vrid på toppvarven men den blir piggare i starten,märkbar skilland. Vet inte vad man skall göra åt pendlingarna... Vet inte hur en 272 graders kam är,men skulle satsa på en 284 graders...det gjorde jag och det blev bra. bengan |
|
Orre Touring |
Hur mycket lättade du det då? |
|
För att minska orolig gång finns flera trix. Samma problem på min gamla 323i löstes på följande sätt: - Högre spänning på fjädern i luftmängdmätaren. Gjorde att pendlingen minskade drastiskt. - Supersprint extractorgrenrör. Gjorde liten skillnad. Dock blev den fultt körbar efter detta med schrick 288 graders kam Och höjer du kompet kommer det att bli ännu bättre. Zigge |
|
|
Kommer inte ihåg...gissar på ca 2,5kg Bengan |
|
Orre Touring |
Hur mycket kan man ta ner toppen då?? Med disel-vev och 323 stakar? =2,7l |
|
Det är blocket du ska ta ner, inte toppen. 2,11mm enligt Bengans recept. Kiip Spiiding! |
|
|
Toppen rör du inte förutom att kolla så den är rak.. Blocket skall planas 2.11mm Glöm inte att köpa ett justerbart kamdrev,ett måste till denna motor som du tänker bygga. Bengan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.