|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Som jag kanske nämt tidigare så har jag ju kört av vägen med pärlan för ca 2-3 mån sedan. Hela hödersidan blev ju intryckt, så försäkrings bolaget skulle fixa skadan och det har dom också gjort, fast problemet är ju att det är typ 2 helt olika kulörer på nya och gamla lacken (riktigt stor skillnad), då dom inte sa som förslag att jag skulle fixa en hel lack själv så tar man ju förgivet att dom fixar den så att den ser bra ut och inga stora skillnader uppstår, men så vat ju inte fallet. Och när jag var in och tittade på bilen idag sa jag som det var att det såg förjävligt ut, och det tycker ju dompå BMW också, men dom sa "Det går ju inte att göra mer, du skulle ha kostat på en hellack" men dom tog dit en recond kille som jobbar för dom som fick "sätta trissan i den" och skulle kolla om det gick att få den skapligt likt i varjefall, men han sa att han tyckte det var en helt annan färg, att det var mer grönt i den nya, och att dom måste ha gjort en miss på lackeringen. Så jag körde ut till alckerings firman och sa det som han hade sagt, men dom hävdar att det bara finns en kulör på dom GULA m3:orna, och att det blev så stor skillnad tackvare att den gamla lacken oxiderat... Så min fråga är nu om nån vet om det finns olika kulörer på dom Gula m3:orna, alltså t ex att dom bytt kulör från 96 eller nått sånt. OCh min andra fråga är, ska man verkligen acceptera detta, att bilen ser ut så där och att man ska betala lacken själv som måste fixas, är inte det en grej för försäkrningsbolaget, jag betalar ju försäkring för att bilen ska se likadan ut om nått skulle hända, och så är ju inte fallet nu! MVH: Fredrik i Sundsvall Är glad för ett snabbt svar då jag lär måste hämta ut bilen om dom inte ska göra om det. | |
|
Detta skall du inte acceptera, man vill ju ha bilen i samma skick som man hade tidigare det är väl därför man har försäkring och betalar en massa pengar för. Ang om kulörerna så har jag ingen aning. Lycka till |
|
|
Fan vad less man blir på verkstädernas ständigt dåliga service och brist på engagemang!! Tror det finns olika kulörer gult på M3, men lämnar detta till experterna! Lycka till & GE DIG INTE! /Klas |
|
|
WABO: Tjena killen! Samma sak händer mig kan man säga, inte riktigt, men ja blev av med backspeglarna i sommras så ja fick nya och dom lackade dom, men tjena..de blev inte heller samma färg, men det tycker dom som lackat det, vem som helst ser att det är mörkare röd nu än innan, var på en annan lackfirma och dom sa att det inte skulle vara några som helst problem att fixa till det. Men själv får man vänta tills våren för att få det fixat..om ja inte vill betala själv vill säga. /Johan |
|
|
Har en bekant med en plommonlila m5:a. *suck glömmer alltid vad den färgen heter* hur som helst han blev påkörd i baken av en gammal tant. Den färgen var tydligen jäätesvår o få bra, han fick lämna in bilen 3 gånger innan han vart nöjd, men de blev oxå en hel del bråk innan försäkringsbolaget gick med på det. Han hävda att bilen blev betydligt mindre värd den dag han skulle sälja den med sådana färgskiftningar, och de har han ju rätt i. Vad är de för pengar dom vill ha för o lacka resten av bilen med?? Den som har flest BMW när han dör vinner! Länk |
|
|
Vet inte vad man hamnar på för peng riktigt för att lacka resten, men det irriterande är ju att det är ju alla "stora ytor" kvar, så som t ex tak,huv, baklucka och hela vänstersidan, osså spoilern fram och ut efter ena sidan. Därför jag vill veta om det finns en annan kulör av gul färgen, för om det gör det så måste dom ju lacka hela bilen i den färgen..... mig spelar det ju ingen roll om det är så att dom måste ha bilen tills april, för jag ska ändå ha den avställd fram tills sommarn, huvudsaken att dom fixar till den. *blir vansinnig* |
|
sebbe |
Tjena Wabo!!! Jag lider verkligen med dig.Jag tycker att du ska stå på dig, och tala om för försäkringsbolaget att du kommer att gå till en högre instans om su inte får bilen i det skick, som den var i innan olyckan... Angående din fråga..... M3 mellan 93-95, alltså 3,0 som är gula, heter dakargul, eller dakargelb 1.Från och med 96, alltså 3,2 heter den dakargul(gelb)2.Det är en väsentlig skillnad mellan dessa färger.Jag har sett 2 m3:or som stått bredvid varandra får några månader sen..Den ena var en 3,0 dakargul 1 och en 97 dakargul 2.Och man såg skillnad på färgerna.Dakargul 2 skiner,eller ser mer ut som metallic,fast den inte är det.Svårt att förklara men det är en väldigt stor skillnad på dessa två kulörer..Hoppas att jag har hjälpt dig lite på traven Lycka till och ge inte upp! MVH.Sebbe |
|
Hmm mycket tacksam över era snabba svar! En fråga till dig Sebbe: Vet du nånstans där man kan få svart på vitt att det finns oliak kulörer och färgkoder på dom? För jag måste som sagt verkligen gå till botten med den här... Tack så hemskt mycket så länge... //MVH Fredrik |
|
sebbe |
Ta kontakt med BMW sverige.Tror att det är i Sthlm eller Malmö.Fråga vad kulören,eller org.namnet är på en "pippigul" M3:a.En 3,0 och en 3,2. Är till 99,9 procent säker på att den heter dakargul 1 och 2...De kan kanske skicka ett intyg på det..För jag vet att jag har läst ett reportage om den kulören nånstans i nån biltidning.Tyvärr kommer jag inte ihåg var...Men jag hoppas att jag har varit till lite hjälp i alla fall.Good Luck. |
|
Du har varit tills tor hjälp! TACK! Hmm ska skicka ett mail, och se om man får ett svar, annars ringer jag på Måndag morgon. OM nån Annan vet nått om det så var inte blyg, utan skirv bara, och kanske nån vet hur mans ka uttrycka sig mot försäkrningsbolaget för att få rätt "service"!?!? MVH: Fredrik //Fredrik -*~Det löser sig sa kärringen och sket i vassken~*- |
|
|
Tjenare. Åk till en lackfirma och kolla i deras "blandardator". Där finns alla färger med. Där kan du även se vad det är för skillnad på dessa 2 olika dakargul-kulörer. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Jo men problemet är att han som lackat bilen säger att det bara finns en färg på dom där i hans dator... det betyder att jag måste "överbevisa" honom på nått sätt! Men det ska nog ordna sig hoppas jag... till veckan smäller det! hehe! //Fredrik -*~Det löser sig sa kärringen och sket i vassken~*- |
|
|
Hej igen. Menade att du kan åka till vilken lackfirma som helst för att kolla upp det. =) /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Hej, jag har en M3 -93 dakargul som blev stulen -97 då det stal hela inredningen utom ratten (tom innertaket) bilen blev även repad på ena sidan och när denna sida blev omlackerad så var det två olika nyanser... jag stod på mig och sa att det inte såg klokt ut och försäkringsbolaget/verkstaden lackade om hela bilen. ///M3 Honken |
|
|
Tjenare WABO! Försäkringsbolaget har en skyldighet enligt deras policy att återställa bilen, huset, cykeln eller vad man nu har försäkrat i ursprungligt skick! D.v.s. bilen SKALL bli lackad i den färg som den var i innan olyckan skedde! Har själv jobbat som restvärdesräddare på ett försäkringbolag i 1 år så jag vet reglerna! Stå på dig och kräv att få bilen lackad i den färg du anser vara rätt INTE lackeraren & definitivt inte en skadereglerare från försäkringsbolaget som har som enda uppgift att hålla kostnaderna nere! Stå på dig och lycka till!! Vi eventuella problem kontakta mig gärna så ska jag berätta mer!! MVH/ München München |
|
|
Ringde nyss till BMW i solna, och fick snacka med nån på reservdelar som sa att det bara finns en "dakargul" inga 1 eller 2. även fast jag tror det, men man måste ju lita på dom. Så nu blir det till att ringa till försäkringsbolaget så att nån av dom får skicka upp nån att titta på bilen, för jag plockar inte ut den i det där skicket. Jag återkommer med mer info. //Fredrik |
|
|
det finns visst dakargul I och II.... stå på dig, det hade jag gjort! skit i vad det kostar för dom, det är ju din bil och du betalar till dom för att dom skall fixa den när just sånt här händer.. "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.