AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
559

Problem med e46?

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej,

jag har funderat på att sälja min e39 och köpa e46 (328).
Vad ska man akta sig för?
Är det något annat ni skulle vilja tipsa mig om?
Är e46 lika tyst och härlig att köra som e39?

"Si minor plus est ergo nihil sunt omnia."

Mvh

/NP
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har kört ett fåtal E39 och jag tror inte att du kan förvänta dig samma komfort, dock snäppet högre mungipor kanske.. :)

Problem. Sök i funktionen tidigare inlägg så hittar du en hel del som kan vara värt att läsa. Generellt sett är väl länkarmar, fläktmotstånd, bromsskivor och bakaxel några punkter som felat men som ofta bytts på garanti. Som sagt, sök tidigare så får du en hel del info..

Länk
NP: Jag tycker att e39 är en tystare bil, dock tycker jag att min 328:a e alldeles för tyst.
Komfortmässigt så är ju 3:serien sportigare, i regel snabbare med samma motoralternativ.
Härligheten och körkänslan är ju ganska lik i e46.
Provkör och avgör själv.
Tycker rent generellt att e39 och e46 känns väldigt lika rent körmässigt, får hela tiden känslan av att e46 är en slags förminskad vidareutveckling av e39.
Vad man skall se upp med är: Länkarmar(klena från fabrik) termostat(klen plast konstruktion) bromskivor.
SÖk för de finns en och annan tråd om detta.
Om du vill ha en bil före eller efter faceliften är ju en smaksak.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej NP!

Jag bytte under hösten från en 523 iM - 00 till en 323 Ci - 00. E46:an är betydligt mer sportig, rappare och läckrare när man är 25 och ensam.

Däremot är den betydligt stötigare på vägen, mkt högre vägljud. Vägljudet kommer mycket från väldigt styva fjädrar i kombination med dörrar som saknar dörrkarm.

Som Wendtan skrev, kolla länkarmar, termostat, bromsskivor, men även kupéfläkt, kraftöverföringen vid bakaxeln.

Men E46:an är otroligt härlig på vägen.
Se till att hitta en med Europlusgaranti, för när man kikar på bilen inför ett köp missar man alltid ngt.

Lycka till!

MVH
Tobias
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Som samtliga tidigare skrivit: det finns en hel del på forumet i gamla inlägg.
Generellt tror jag dock att det på många tidiga E46-or har varit si och så med kvaliteten, åtminstone jämfört med E39.
Jag har dock ett par nära bekanta som fått nyinköpta måndagsexemplar bortom all beskrivning, och ett sanslöst trassel med att få bli av med bilen och få en ny.
De typiska felen har redan räknats upp, men det finns andra mycket irriterande småfel, exvis knarrande/klapprande sidorutor (som är tysta ett tag om säljaren justerat rutram och smort lister mm, havererande färddator och knasiga varningar för div. obefintliga fel etc) så det som sas i ett tidigare inlägg om Europlusgarantin är ett absolut måste.

Jag har själv sålt min E46 efter att ha lessnat på att slänga ut pengar och bemötas som en idiot av BMW, och flera bekanta har samma erfarenheter av just E46.
Kul att köra och snygg att se på är den dock.
Men inte särskilt tyst, som tidigare nämnts.
Tystare än många äldre bilar men inget som står sig i konkurrensen mot väldigt många bilar av de senaste tre årsmodellerna. Även om BMW tror sig leda utvecklingen, för att parafrasera en känd reklamslogan, så står den inte precis still hos andra märken heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.