AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
493

Kan man ta ur Motordata ur diagnos uttaget ?

vad det är för interface på kommunikationen med bilen, är det rs232, standard CAN, eller vad är det ? och vad det är för kommunikationshastigheter oxå..
Kan det vara någon som vet
Andreas: Som jag har förstått det är det en vidare utveckling av CAN-bussen. Den skall vara snabbare än CAN bussen och kallas i automations kretsar för fastCAN. Tyvärr så är de lite hemligt med kommunikations hastigheter som jag har förstått det.
En intressant grej var att jag fick ett DEFA larm installerat häromveckan som var utvecklat för o fungera på CAN bussen. dvs 2 trådar som kollades på bussen, hur det funkar med Nod nummer osv skulle vara intressant o få veta. I teorin så borde ju alla enheter i bilen som är kopplade på den (fönsterhissar,c-lås,sätesvärme osv osv) ha ett eget nod, nummer. Om man skulle kunna fjärrstyra de nodnummerna så skulle man i princip kunna göra allt på avstånd med bilen utom just köra den. Allt från starta den till o ställa kliman ja you name it.
Det som är lite skumt är att dom valt o använda CAN bussen då de arbetar mycket med siemens( DIS tex)
Men de jag frågat på bmw har väldigt ofta väldigt dålig datorkunskap på detta området.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Kommunikationen i diagnosuttaget är förmodligen BMW:s highspeed CAN eller I2C. RS232 (med +/- nivåer) lär det inte vara. Det svåraste är nog inte interface mot yttre dator utan lämplig programvara, BMW, Carsoft m.fl håller hårt i dessa.
Wendtan: Har du kollat så DEFA-larmet verkligen är inkopplat via 2-tråds CAN-buss? Mycket intressant isf. I de monteringsanvisningar som jag har för DEFA och BMW är det konventionell anlutning som gäller, kontakten för CAN-buss är oansluten. Observera att de larm som verkligen är kopplade över CAN-buss (t.ex i VAG-bilar) alltid är konstruerade för att enbart lyssna, man kan inte styra något i bilen.

FP
Man kan välja lite olika hastigheter på CAN beroende av vad man ska använda den till. Vad jag vet har standard CAN en hastighet av max 256 kilobit/sekund.

Men det är nog nästan omöjligt att få ut nån vettig information från ett CAN nät om man inte vet vad koderna betyder.
Folke: Jag installerade inte larmet själv men ska kolla upp det där.
Vilken variant av Defa larm valde du till din bil?
När jag skriver att varje enhet i bilen har ett nod nummer så utgår jag ifrån att Highspeed can fungerar som traditionell can buss, dvs ett max antal noder samt paket som skickas och reserveade areor för varje nod. Så fungerar det iaf i automationsvärlden.
Att larmen är utvecklade att bara lyssna är väl egentligen ganska smart ur säkerhets synpunkt, lyckas någon snappa upp din larmkod som skickas med nyckeln så skulle dom kunna göra vad dom ville med din bil om de skulle kunna lyssna och "prata" med systemen i bilen.
Ska studera manualen imorgon och återkoma.

Den som har flest BMW prylar när han dör vinner!
Länk
Jag har inget DEFA larm, men väl manualer. Ett T70C ligger under utvärdering och åker väl in den närmaste tiden, dvs så fort jag får tid.
Helt riktigt att varje enhet har en nodadress osv, oberoende av busstyp eller -hastighet.
Många larm/c-lås har rullande koder, dvs samma kod återkommer inte (förrän efter sådär en miljon manövreringar), därför lönar det sig inte att scanna av koden vid en öppning. Det hade varit alldeles för lätt med alla nycklar som sänder på 433 Mhz.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.