AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.173

Koppling smg?

Är det kopplingspedal i bilen när man har smg-låda eller är det som en automat???
Ko
55
Kosmos
M3 smg 02
Ingen koppling...Halv automat

ingen ro utan åror.lugn och ro med motor båt!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bara ett förtydligande

Tycker inte man skall säga halvautomat då man kan tro att det är en variant av vanlig automatlåda med momentomvandlare osv när det i själva verket är en vanlig manuell låda och koppling som styrs elektrodydrualiskt halv- eller hel-automatiskt.

Men det visste ni säkert redan. :)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Kan ngn acc-siffran för SMG-cabben (-97)??
Helst med o utan knuff på spaken...
En annan fråga: Hur känner man om en SMG-låda inte är som den ska? Den lär ju nämligen kännas konstig första gången hursomhelst!
5.5 en likt boken. Den ska växla distingt men mjukt vid lugn o halvlugn körning. Vid hård körning så slängs växlarna i ganska hårt!

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
M3 cab SMG acca lika fort som en 6 vxl manuell M3 cab.
5.6 till 100

Länk

mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
Då kompleterar jag med 2 frågor... Vad ska jag göra om jag tycker min SMG växlar för sakta..?
Skulle det gå att köra en SMG med "sinterkoppling" ??

Länk

*Pengar löser inga problem...Men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel*
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
På SMG 1:an så går det inte att göra nått åt att den växlar lite segt. Vet inte hur det skulle gå med sinterlamell då datorn slirar med kopplingen så kanske tryckplatta samt svänghjul nöts fortare, den kommer dock inte att växla fortare.

Knutstorp 1.16:52
Kemora 1.27:86
Understeer is where you hit the wall with the front of the car and oversteer is where you hit it with the back
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Bmw M3 e46 smg cab -02
Nej..Jag trodde inte att den skulle växla snabbare med sinter lamell.. Det är det att min koppling håller inte alltid när den blivit varm.. Men den är ju bara gjord för 321 hk.. Så därför undrade jag hur det skulle bli med sinter lamell.. Antagligen nackspärr mellan varje växel och mellan varje start..!!

Länk

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Har en kamrat med en -97:as SMG och han hade problem med att den ville slira när man växlade upp till tvåan under hård acc.
Vi lurade lite på att sätta in en förstärkt koppling men kom inte fram till hur datorn hanterar den hårdare kopplingen då den kör med lite kopplingsslir under normal körning för att växla mjukt. Det blev iallafall en ny standard koppling och nu slirar den inte under hård växling. Vet inte hur det blir när den försöker slira med sinterlamell och det inte går.

Knutstorp 1.16:52
Kemora 1.27:86
Understeer is where you hit the wall with the front of the car and oversteer is where you hit it with the back
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej...

Läste i ngn test av M3 SMG att det skulle gå att
uppgradera program varan till SMG´n för att få
snabbare växlingar... Ska se om jag hittar tidningen..

//Jemej
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Bmw M3 e46 smg cab -02
Jemej> Hade varit kul om du hittade den..!! För en del säger att det bara går på SMG II medans en del säger att det ska gå på både SMG I och SMG II...

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.