|
|
|
|---|---|
ernie |
Skall köpa en ny 320/325i. Är HK systemet värt pengarna eller skall man köpa HiFi systemet eller till och med nöja sig med orginal. jag tänker inte köpa annat än orginal. Ernie |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Säger , nöjd dej inte med orginal. Om HK är värt pengarna beror väl lite hur man känner själv. Porva och lysna. Men köp minst HiFi. |
| Har en 330Ci med H/K...Det är är flera våningsplan i skillnad mot orginal, om du gillar att poppa. Annars får man bygga ngt...Good luck!:-) | |
Sipp |
Nja, jag är kluven. Problemet är att orginal knappast duger, då vill man kosta på sig HiFi. Men betalar man 5700 kr för HiFi så kan man lika gärna slå till på HK för 8700. Vipps så sitter man där med HK utan att riktigt fatta hur det gick till... |
| Å andra sidan, för 8700 kan man skaffa sig MYCKET bättre prylar. Kolla beg. markanaden. | |
gugge |
Räkna hur många år du tänker ha bilen,dela med kostnaden. Inte mycke å bråka om va.sen är det billigare att ta kostnaden nu än att eftermontera när du har ångrat dig.Andrahandsvärdet är också högre för en välutrustad bil.Ta det fetaste dom har och åk sen ut en tidig söndags morgon på landet susa fram på småvägarna sätt på din favorit CD vrid upp volymen och njut. gnaget |
| Är det någon här som vet exakt vad som skiljer HiFi och H/K eller var man kan hitta informationen (att fråga BMW är lönlöst)? Är både steget och högtalarelementen "bättre" i H/K-systemet eller delar det systemet några komponenter med HiFi (förutom huvudenheten)? H/K-systemet har väl fler högtalare, men är det bara de små subbarna där bak som saknas i HiFi? Frågan gäller E46. | |
|
I broschyren för nya 3-serien står det att HiFi systemet har tio högtalare och förstärkar effekt på 190 watt och att H/K har tio (frequensabhängig) tror att det betyder typ delningsfilter och en förstärkar effekt på 340 watt. Vilken typ av effektmätning står tyvärr inte. Hoppas det gav något. MVH Christian |
|
ernie |
Har fortfarande inte beställt min bil. Väntar på faceliften. Vet heller inte vilket ljudsystem det blir. För min del är det inte alls aktuellt med eftermontering. Skillnaden är bättre högtalare. Utöver de 10 högtalarna finns dessutom två subbor under hatthyllan. Dessutom har det mer effekt. |
Delta |
Ja, jag tycker det är värt pengarna. Sedan kan man väl hålla med Sipp om hur resonemanget går. Jag hade inte en enda tanke på HK-systemet när jag började planera köpet av nya bilen. Men sen så funderade jag på HiFi och så blev det HK... Jag har inte lyssnat på HiFi i 3-serien men HK är BETYDLIGT bättre än orginal!!! |
Petter |
Hi-Fi låter skit enligt min mening. Således måste orginal låta ännu sämre...? HK låter bra så länge man spelar på normala volymer, men så fort man ökar basen och/eller höjer volymen rejält så faller det ur lite. Om inte eftermarkads grejor är intressant så finns det bara ett val enligt min mening. HK klart värt extrakostnaden mot Hi-Fi. Lyssna själv, och prova olika sorters musik. |
| Håller med Petter. HK låter bra på låg volume, skruvar man upp blr det lite "grötigt" (tycker däremot att basen är hyffsad). Har köpt bilen begagnad och skulle bli väldigt besviken om jag betalt 8700kr för systemet, men det är nog väldigt individuellt. Någon som vet om man kan förbättra HK systemet på ett någorlunda billigt sätt. | |
|
Jag har ett HK system i min bil och tycker att det spelar hur fint som helst. Däremot håller jag med att basen inte riktigt räcker till. Det är dock ganska enkelt att lösa. Jag bytte till ett bättre baselement som klarar väldigt små lådvolymer och det blev stor skillnad. Man spelar ju ändå inte så högt när man har en sexig sexa att lyssna på. Men nu finns det iaf bas och den räcker till. |
|
|
Köp sportsystem för pengarna så slipper du lyssna på poppandet..... Köpte nya cd för tusen kronor när bilen levererades men har inte provat än..(sportsystemet har bättre ljud än H/K....) välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
|
Huruvida man tycker H/K låter bra eller inte beror naturligtvis på vad man har för preferenser. Tycker man att ljudet från ett stereopaket från OnOff för 4995:- är en njutning för örat är man säkert nöjd även med H/K-systemet... Phippi, jag tror att H/K-systemet som sitter i E36 är ett helt annat system än det i E46. Om det låter bättre eller sämre låter jag dock vara osagt. En intressant jämförelse: Jag fick en Mini som lånebil för några veckor sedan när min var på service och jag kunde konstatera att den stereon (som föreföll vara standard) lät bättre än mitt H/K-system... |
|
|
Har lyssnat på HK både i E39 och E46 och tycker inte att det låter tillräckligt bra. På min nya M3 som kommer i december har jag valt bort det. Det blir dock knappast billigare att eftermontera, min erfarenhet säger tvärtom (12 papp för en hygglig uppsättning i min E39:a). Vissa hävdar motsatsen: Länk |
|
|
Jag hävdar tvärtom (angående länken). För de 8700:- jag betalade för H/K hade jag kunnat bygga en stereo som slår H/K med hästlängder (jag jämför tex med min gamla bil). Behåll huvudenheten, köp ett bra tre-kanals slutsteg som sväljer den balanserade signalen från huvudenheten utan omvandlare (tex Soundstream), ett bra framsystem (tex Amega Q-comp) och en bra baslåda (okej, det kanske blir något dyrare än 8700:- men det går att komma billigare undan). Man får förstås inga 12 högtalare (bara 5) men däremot en stereo som spelar skjortan av H/K-paketet. Många högtalare är ju inget att eftersträva om man vill uppnå bra ljud. Killen på bimmer.org verkar inte ha örnkoll på det här med bilstereo eftersom han enbart "mäter" ljudkvalitet i antalet högtalare och antal watt i förstärkaren. Tacka vet jag Aston Martin och Lexus som har valt leverantör av ljudsystem med omsorg (LINN respektive Mark Levison). ;) Det ryktas dock att BMW skall inleda samarbete med Audionet??? |
|
|
Kan man se skillnaden på HiFi eller H/K högtalarpaketet och isåfall hur? frågan gäller E46. |
|
|
Har H/K system med utplockade 6x9:or ur hatthyllan och en förstärkare + subbaslåda i bakluckan (som enkelt kan plockas ur om man nu använder den till att tranportera prylar i). En mycket trevlig kombination, kopplas in via "subbas-knappen" vid extrautrustningen. Jag är ingen audiofil utan vill bara kunna känna basen lite vid lyssning, i övrigt är det få låtar (men det finns) som slår AC Schnitzer systemet mellan 2000-4500 varv. |
|
| Är på g att köpa en m3(e46)med H/K anläggningen hur mycket kostar det att komplettar med subbasen och en ny stärkare. Och i så fall vilka märken rekomendera du? | |
|
Måste säga att jag är lite besviken på 320:ns hifi-system. Diskanten låter instängd och basen räcker inte riktigt till, faktum är att Passatens system (motsv. BMW:s) låter mycket bättre (!!). Det stör mig! Hoppas att BMW börjar satsa lite mer på ljudbiten i framtiden! "let the Best Machine Win!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.