|
|
|
|---|---|
Lotus Samuel |
Om man köper en bil i sverige som någan annan har importerat utan att registreringsbesiktiga än vad kan hända i värsta fall? Kan man åka på nitar som att den är stulen eller momsfifflad eller nåt liknande? Tex om bilen är stulen i tyskland, vad händer då? Tacksam för svar å tips ganska snart så jag slipper gå på en nit. |
|
Hej! 1. Bilen kan vara momsfifflad, och då slipper momsfifflaren stå som ägare. Oklart vem som får betala momsskulden. 2. Säljaren skattar med största säkerhet inte för vinsten, dvs du "hjälper" denne att begå skattebrott. 3. Något är fel på bilen, exempelvis katalysatorer, som är kostbara saker. 4. Bilen klarar inte ursprungskontrollen, dvs den är stulen eller liknande. Om den är defekt eller stulen går den naturligtvis inte igenom besiktningen. Oklart vad som gäller med ägarfrågan, eftersom Tyskland inte har "god tro"-förvärv på samma sätt som vi har i Sverige. Tror inte de kommer och hämtar bilen, däremot kan du bli av med den om du åker utanför sverigens gränser. Min personliga åsikt är att en seriös importör ALLTID registreringsbesiktigar bilen innan försäljning. Annars är det säkrare för köparen att själv importera. Hoppas det hjälpte! Mvh Johan |
|
|
Bra skrivet Johan, i de allra flesta fall är det bättre att importera själv än att köpa nyimporterat. /Simon |
|
|
Om man inte har importerat själv någon gång så kan man alltid ta hjälp av en firma som håller på med detta och som även hjälper en att ta fram historik m.m. Det blir lite dyrare men man slipper allt krongel och extrakostnader som man missat i kalkyleringen. En firma jag kan rekomendera är Aoutosource. www.autosource.se |
|
Lotus Samuel |
Tack för alla svar. Jag kanske kan göra situatioen lite tydligare. 1. Bilen är en 88:a utan katalysator och står det då inte katalysator i brifet så borde väl detta inte va nåt prolem. 2. Momsen kan ju va ett problem, men bilen kostar inte allför mycket och borde inte säljaren kunna skriva på kvittot att han lovar att momsen är betald? 3. Vinst för säljaren är nog marginell om inte förlust. 4. Jag hade tänkt att importera själv men det verkar inte finnas så många lämpliga M3 E30 till salu just nu. 5. Dumt om den är stulen eftersom jag tänkt att åka till ringen lite då och då med bilen om det bli affär. Nu är det frågan hur jag ska göra. Nuvarande ägare har förmodligen inte försökt besiktiga den då han inte kopplat in sidolinkers å sånt än. Så där känns det inte som det har hängt sig för honom, han säger att han inte har haft tid. Vill ni hjälpa mig å avgöra om det är värt risken? Beslutsångest finns det gott om just nu. Jag ska kolla på den imorogon. //Samuel |
|
Hej! att man inte orkar känns ju inte som den bästa ursäkten direkt. montering av sidoblinkers och regbes tar väl max två timmar i anspråk. samtidigt sjunker väl priset 10-15000 kr när den är obes, så timpenningen är ju minst sagt god! om det är en -88 måste den ha ABE-nummer i original stämplat på chassinummerplåten i motorrummet, annars går den inte igenom regbes. att det är en -88:a gör mig ännu mer tveksam till att köpa obes, eftersom det är mer osäkerhet (=krångel) med att få igenom en sådan. men jag är ju halvparanoid också....//Johan |
|
|
Lotus samuel. När det gäller momsen så är det bara att be om säljarens kvitto som han fick när han i sin tur köpte den. På det kvittot skall det framgå om det är inklusive resp. exklusive moms eller om den är en 25:a dvs en §25 bil. Givetvis så godtar skattemyndigheten att säljare tar på sig ansvaret att betala ev. moms men du måste ändå ligga ute med den då det är den person som reggar bilen som åker på det. Personligen skulle jag ta mig en ordentlig funderare om inte ett test när det gäller valet av årsmodell när den är obes. :) |
|
|
Det finns ju många som säljer oreggade importbilar numera, och jag har svårt att tro att det kan vara en god ide att köpa en sådan. Importören har ju redan tjänat en hacka på den bilen. Att åka till Tyskland och köpa en bil som man vet är rätt är ju ett bättre alternativ, som förmodligen inte kommer att innebära så väldigt mycket mer bekymmer. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
Lotus Samuel |
I detta fallet va det nog inte så att han importerat för att tjäna på det så därför tyckte jag det va en bra idé, men sen verkade han lite skum så jag sket i den bilen å ska importera en själv istället. Man lär sig... |
|
Köp inte! Att skylla på att man inte har tid är helt åt h*lvete! Det är som Johan skriver att det tar kanske två timmar att fixa. Köp inte någon annans importerade lik osm han vill bli av med direkt. Speciellt inte om den ej är reg. bes. Det var rådet jag fick av min farbror som är bilhandlare. Åk hellre ner själv och titta runt. Skulle du trots allt få hem en bil som inte är bra så har du iallafall sluppit ge en halvtaskig bilsvindlare extra pengar i fickan. M.v.h. Rantzow |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.