AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
557

Hur många kör E46 M3 på vintern?

En av mina grann hus här i Helsingfors bor det en kille som i Höstas (September) köpte en sprillans ny M3. Bilen är skitsnygg. Typ samma färg som Volvos "laserblå" Svartinredning, all utrustning 19" fälgar nu har han vinterdäck på 18" fälg.

Har lite funderat på om han verkligen tänker köra med bilen i vinter. Bilen står ute på gatan parkerad. Inte direkt kul när det sandas, eller plogas.

Kom just hem och till min förvåning ser jag denna M3'a parkerad snett längs med trottoaren uppe på en liten snöhög. Han hade bl.a. plogat in nosen i en snödriva! Jag sitter nu och försöker tänka mig att han kanske borde åka buss eller köpa snöskor, stackars bil.

Jag vet det är bara en bil, men inte skulle jag behandla bilen så, det är ju trotts allt en 120.000 euros bil i Finland.

Kör ni med era på det här viset?

MVH
Andreas
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
nä, min står varmt o skönt i garaget till våren... plockar *eventuellt* fram den om vädret så tillåter! (+grader, torrt o saltfritt).
Låter min gå året runt. Står ute men med motor och cupevärmare. Inte den optimala vinterbilen kan jag säga. 18 tums vinterdäck, 255 bak 225 fram. Kanar ganska bra ovanpå snön. Men jag vårdar min bil trots att jag kör på vintern. (så gott det går) Ev. kommer jag byta lite saker på bilen. Gör jag det så skaffar jag en vinterbil till nästa år. En impreza vore inte fel.

/janne
Ser faktiskt ingen anledning till att inte köra en M3 E46 under vintern! Har man garage, tvättar bilen regelbundet osv. så varför inte?

/Manray/
ps. Jo, jag sköter om bilar väl...=) Tro inte att jag är nån som inte bryr mig om en liten speciell bil hehe =)) ds.

/Manray/
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Man kan väl köra på vintern utan att köra så där?
Om man flyttar söderut slipper man vintern ;) Nja hittills har jag inte hittat någon vinter här iallafall så jag åker runt lite om det inte är snö.

Blir det snö har jag problem, tror inte Pilot Sport sommardäck fixar det ;)

Laserblå, är det Smurfblå eller Topasblå du menar? Är inte bevandrad inom Volvos färgflora.
"Stackars bil"? :-)

Min bil ær en året-runt bil. Jag skulle få svår abstinens om jag læt den stå hela vintern. Och som sagt i sødra Sverige ær det inte mycket till vinter.
När jag bestämnde mig för en m3 så var jag lite tveksam till att köra den på vintern. Men efter att ha pratat med en god vän som oxså har en m3(18tums orginal fälg på vinterdäck)så går det hyfsat med 17tums 225/45-17 dubbfritt helt ok. Om man kör på program 1 eller 2 och har ett ägg på gasen så är fungera det helt ok.

Sen att man tvättar bilen 2-3 gånger i vecka för att hålla den ren är bara ett nöje:)Kan tvätta på jobbet.
Säkert retar det andra om man har en svart bil ren nu i dessa tider.
Johann:

Det var dels det jag ville höra, visst kan man använda bilen på vintern (den är ju gjord för att användas) ända som jag blir och fundera över är då högra framfälgen ser ut som om någon skulle dragit bitar från kanterna med en "fälghyvel", Bilen står skitig uppe/inne i en snödriva. Dessutom bor jag (och han) mitt i centrala H:fors, även om vårt kvarter är fint så rör sig här ibland alkisar/pundare och andra idioter, dock rätt sällan. Jag är orolig för mina bilar. M5 står dock i garage i en liten stad.

MVH
Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.