AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
524

M30b35 insugningsrör bättre?

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag har som få kanske missat lyft i en m30b35 motor i min e28. Jag kör dock fortfarande med mitt gamla insugningsrör då det inte fanns plats för kallstartsinjektor etc på det nya. Ett par slangar på det senare sprutet vet jag inte hur de skall kopplas heller. Enligt vad jag kunde se var kanalerna inte kraftigare i det nyare sprutet utan till förväxling lika. Det verkade inte skilja något att tala om ö.h.t.
Kan jag köra med mitt gamla sprut eller går jag miste om något att tala om?

Däremot vet jag att den senare motorn lämnar mer effekt och vrid utan kat än den äldre (enligt e30.de 220hk och 320nm), beror detta på de 1mm större insugsventilerna och förändrade kolvtopparna eller är den senare versionen av motronic det viktigare? Kör ju med det äldre motronicen men även där överväger jag att byta. Är det lönt? Vore kul om någon visste något om de två 3.5 motorerna.
Hello Nasty!
Jag tror nog du ska köra med insuget till den nyare mod. om du har den toppen, har för mig att kanalerna i den nyare toppen är lite bredare än i den gamla, dvs. fram till -87.
Enkelt att ta bort insuget o porta upp kanalerna så dom passar till kanalerna i toppen.

Mvh/Henrik

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Om det nu skiljer något är det nog som du säger lite bredare kanaler i det nya sprutet, men de såg också något smalare ut. Nåja, det bör väl vara mer avstämt än det gamla. Problemet blir ju då hur jag ska lösa kallstartsventilen, utan denna får jag väl svårt med starterna. Hur löstes detta efter -87 på 3.5:an?

Kanske är det viktigt att använda den rätta styrboxen med?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.