|
|
|
|---|---|
|
Tjena Har ett litet bryderi, det är nämligen så att jag konstaterat att det där härliga, skönsjungande, sportiga (m.m. :) ljudet från sexan som uppenbaras när man varvar ur den inte dyker upp samtidigt på alla bmw. Varför är frågan som jag ställer mig då... (ja, jag är ljudbög, fast, vem är inte det i en bmw?) För några dagar sedan åkte jag en 525i från -88, alltså samma motor som min, m20, men den började låta vackert redan vid 2500 rpm, medans min låter som en dovare variant av en rak fyra ändå upp till 3500-4000 rpm, innan dess hör man knappt att det är en sexa man åker i. Hur kommer det sig? Är inte det motorljudet vi hör alla de gångerna som bensinen komprimeras och förbränns i cylindrarna? Alltså borde väl motorerna (bmw:s sexor) börja "sjunga" vid ungefär samma varvtal? Till saken hör även att 525:an var helt original medans min är trimmad med vassare kam m.m, och därav har väldigt dålig sprutt innan just 3000-4000 rpm. Min bil har även ett råare, rivigare, mer metalliskt ljud när man varvar ur den, än andra m20-motorer jag hört, som låter lite mer melodiska och sköngsjungande. Skulle vara kul att veta när era bmw börjar låta vackert så man har något att refera till, och om det ligger någon sanning i att trimmade motorer (eller bara motorer med hög effekt/volym typ m3) börjar ljuda senare än "vanliga" sexor. | |
|
kan ju vara att din är lite trimmd + de där me sprutet... hade inte 525:an du åkte me sportavgassystem då? |
|
|
Ja du har rätt. Till och med sambon ;-) hörde skillnaden som du pratar om. I det fallet var det en skönsjungande 520-83 mot min 320-86. 520:in var ju dessutom syrrans bil vilket kändes extra jobbigt. Kan det ha med karossen att göra? Båda var otrimmade. |
|
|
är de samma ljud som kommer på olika varv ni menar?? i så fall kan de ha me karossen å göra,att en är mer isolerd än den andra.... |
|
|
LazerEye: Ja, ungefär så jag menar... Enligt mig så borde ju två likadana motorer låta likadant på 3000rpm, oberoende om den ene var trimmad och de andra original, eftersom motorn tänder lika många gånger ändå (vilket skapar motorljudet). Dock så låter min ungefär som en rak fyra, sådär torftigt och tråkigt, medans 525an lät underbart. På högre varv så börjar ju i och för sig min bil också sjunga, och på 7000rpm är det en hel orkester som spelar för fullt ;) Kommer det karakteristiska "6-cylinder-ljudet" vid olika tidpunkt i olika bilar, eller beror det på, som ni säger, kaross, avgassystem eller något annat? |
|
|
Trimningsgraden har VÄLDIGT mycket med motorljudet att göra. En motor med hög trimningsgrad låter "alltid" bättre än en standard (oavsett cylindrar och fabrikat) skulle jag vilja påstå. Däremot kanske välsången kommer senare i registret eftersom även effekten oftast kommer senare i en trimmad motor. Sen spelar ju resonans i avgassystem och sånt in också. Kiip Spiiding! |
|
|
Det lär ju inte vara samma avgassystem i en 5 och 3-serie eftersom bilarna inte är lika stora. Med turbo får man inte alls samma ljud. Det blir betydligt djupare (med en dämpare av raktigenom-typ 2,5"). Inte det där riktiga högfrekventa ylet. Kanske borde släppa ut wastegaten direkt i motorrummet så det låter lite när man har laddtryck iaf ? |
|
|
faktorer som som påverkar ljudet är motorns tändföljd, slaglängd, kolvarea, insugsrörets och avgasrörets utformning samt litereffekt. Själklart påverkar varvtalet ljudbilden ocskå. Skillnaden i ljud mellan till exempel BMW:s 2.0-sexa och 2.5-sexa är stor. En större motor får ofta lite mer "ryt" i tonen. Mina favoriter i de olika klasserna beträffande ljud är: 2 cyl: SAAB:s djungeltrumma. Låter som bilen kommer i 300 blås när det i själva verket är 30... 4 cyl: Alfa Romeo 2.0 Twin Spark. Underbart insugljud och höga varvtal är en trevlig kombination. 6 cyl, rak: BMW M3 E46. Ett skönt metalliskt skorr som extrastämma i den hederliga symfonin som bara sex burkar kan ge ger ett högt betyg. 6 cyl, V: Alfa Romeo 147/156 GTA. Ett brutalt och aggressivt motorljud som för tankarna till ett ännu sportigare märke från Italien... 8-cyl: Ferrari 360 Modena. Alla som hört en sådan på höga varv vet vad jag menar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.