|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har tänkt lite... Borde det inte vara förbjudet för bilregistret att göra det möjligt för försäkringsbolag att se om bilen är imorterad privat eller inte? Detta hämmar ju den fria konkurrensen som ska råda mellan länder i EU eftersom privatimporterade bilar blir straffade med hög premie. | |
|
Försäkringsbolagens regler och attityd är oftast löjeväckande vad det gäller importerade bilar. Håller på att byta försäkringsbolag för e38:an av olika orsaker och fick ett brev från det bolag jag valt med krav på intyg mm om märkta rutor och omkodning av nycklar mm pga av att bilen var importerad. Ringde till bolaget och konstaterade att bilen i fråga är köpt hos en auktoriserad BMW-handlare i Tyskland av mig med en tidigare ägare, körd av mig i Tyskland och intagen när jag flyttade hem och därefter körd av mig i Sverige under ett antal år, givetvis med original larm samt immobilizer samt extra larm och märkta rutor alla nycklar i behålla vilka dessutom omkodades på min begäran när bilen köptes. Bad henne förklara vad skillnaden i stöldrisk var på den bilen jämfört med min E39 som köpts på en auktoriserad handlare i Sverige, körd av mig 2 år mindre än E38:an men helt utan krav på märkta rutor mm. Vad svarar stolpskottet jag pratar med. Jo,,bilen är från Tyskland och sådana bilar stjäls mycket oftare, det har vi statistik på.....SUCK |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
frågan är ju vad som krävs, kan man ändra i reg beviset, så man slipper BW0000, och får modelkoden på bilen ? någon som försökt ? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.