AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
419

Artikel i PC för alla nr 11 om import

Scheckheft
Hej, fick idag senaste numret av PC för alla i min hand. Det finns en artikel om att köpa/importera bilar via nätet. Pär Brandt, red. Auto Motor Sport, varnar i artikeln för skruvade mätare av importbilar, då mätarna inte kan kontrolleras av svenska köpare.
Själv blir jag förvånat över denna okunskap av en redaktör av en ansedd motortidning. Dessutom förstärks fördomarna om import/importbilar. En saklig diskussion med väl underbyggda argument skulle nog alla tjäna på.

/Scheckheft
Massmedia, journalister har aldeles för stor makt i dagens samhälle. Bilsäljarna i Sverige sprider dåliga rykten om importbilar och det ogillar jag starkt. Ska själv importera snart. Sanningen är att det är Svenskarna som skruvar mätarna och förfalskar papper.
Låter inte bra att en sådan biltidning som Motorsport skriver på det sättet. Ifrågasätter deras neutralitet. De är väl köpta och korrupta av olika bilmärken dem med.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Scheckheft; Han är inte så okunning, stämmer bra att det inte går att kolla mätarställningen 100%.Beror på vem som skruvar.Det finns 100-tals mätarskjusterar firmor i tyskland, prova med sök ordet tachoservice i en sökmotor får du se och lära dig en del.Och det finns i sverige osså.

MVH
Hasso
Länk

Scheckheft
Hej, Hasso vad gäller mätarjustering är jag väl medveten om att detta är väldigt utbrett och sofistikerat. Jag vidhåller dock att en mer nyanserad diskussion om importbilar och mätarställning i massmedier är att föredra. Frågan är vilken bild om importbilar man vill visa. Sällan läser jag vilka faktiska möjligheter köparen har att kolla upp bilens historik och mätarställning. För mig handlar den här diskussionen om dålig journalistik. Frågan som jag som läsare ställer mig är vilket syfte artikeln hade.
Att köpa bil över nätet? eller varning för importbilar?

/Scheckheft
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.