|
|
|
|---|---|
Christer Lundman |
Hej Jag gjorde ett försök att mäta turbotrycket på min e34 tdsA -93 igår, var ska man mäta? Där jag mätte så visade mätaren konstant 0,0bar. ( Ja, vi kontrollerade mätaren...) Var sitter laddtrycksstyrningen, hur felsöker man den? Den är så slö så att det skulle kunna stämma med 0 bar i laddtryck... Mvh Christer |
|
Hej, jag vet inte var man mäter laddtrycket, men jag undrar om den är slö över hela registret? Turbon startar (på min iaf) strax under 3000 varv. Den är inte jättepigg på låga varv men lite händer ju mellan 1500-2500 varv också, så är den slö där så kanske du ska börja felsökningen någon annan stans... ------------------ Always Diesel |
|
|
Laddtrycksstyrningen sitter på vä innerskärm. Ser ut ungefär som ett x-traljus relä, men med en elkontakt på ovansidan och en slang på undersidan. Dra bort slangen och koppla in en T-koppling där ena anslutningen går till tryckmätaren. Och dom andra anslutningarna kopplar ihop den lösa slangen med "boxen" OBS!!! Var försiktig när du drar lös slangen så att du inte bryter av anslutningen till "boxen", den kostar över 1000 spänn Hoppas du förstod vad jag menar Polarbear |
|
|
laddtrycket bör mätas nånstans vid insuget. Ett tips kan vara att kolla så att inte wastegatearmen har fastnat. denna arm sitter mellan kompressorhuset på turbon och en liten tryckklocka. Den är det första steget av laddtryckstyrning på de flesta bilar med turbo. Om en bil sedan har elektronisk laddtryckstyrning så innebär det i allmänhet en manipulering av denna WG's funktion. Enkelt kan man beskriva funktionen på WG'n så att den mäter trycket efter turbon och detta tryck sen styr hur mycket avgaser som styrs in i turbon eller förbi den. Detta innebär som du säkert nu förstår att fastnar denna arm i ett läge alt lossnar(som jag har sett på en volvo) så innebär det att den antingen stänger helt så att alla avgaserna går förbi turbon alt leder bara in en del till turbon. Så kolla och ev smörj denna arm först och se om inte det gör någon skillnad. Om du lossar den så se bara till att den får samma längd före som efter, läget som den sitter i styr nämligen hur mycket turbon får ladda. Det är ett gammalt garagetrim för de orädda att skruva på den och på så sätt höja laddtrycket. Detta är med tanke på spikningar livsfarligt om man inte har aktiv laddtrycksstyrning. bmwsoon försvann och upp ur askan steg V10! |
|
|
Laddtrycket mäts i insugsröret, mellan insug och intercooler E28 M535i TwinTurbo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.