|
|
|
|---|---|
|
Hej!! Skulle ni hosta upp 20000kr för ett alkolås om ni fick 50% rabatt på eran bilförsäkring? | |
|
Nja, skulle ta flera år innan jag tjänat in den summan, dessutom är jag ju näst intill nykterist... Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
|
Problemet är väl att det vbara var 50% rabatt på trafikförsäkringsdelen om jag inte fattade det hela fel! Då tar det många år att tjäna in monteringskostnaden! Själva tanken är väl inte så dum att utestänga fyllon från bilarna i trafiken... Mvh |
|
|
Tanken är god, men skall det vara realistiskt måste de vara monterat i alla bilar från fabrik. Den som vanemässigt kör under berusning väljer knappas att montera in. Ett mätinstrument som alkolås borde behöva service och kallibrering vad kostar det? Thepe |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
har man inte rabatt om man är med i UNF/IOGT-NGT ? Jörgen som fått en lillesyste att blir nykterist efter sett mej dagen efter ;) |
| Tycker hela iden med alkolås är vansinnig, att alla skulle blåsa i nån grej varje gång man ska starta bilen bara för att 1 procent av befolkningen inte förstår att dom ska låt bilen stå när dom är fulla. Kommer aldrig att skaffa en sån frivilligt oavsett hur mycket lägre premien blir. Om det blir lag kommer min bil ständigt att stå på tomgång så jag slipper skiten. | |
| Jörgen, alla f-bolag tog bort det. Det var för många som gick med i IOGT-NTO bara för att få premien ner och utan att egentligen vara nykterister. Inklusive mig ... ;-) | |
|
Nja... Salusansvar vill ha 13778kr/år av mig och det är de som erbjuder 50% rabatt, men dels så ger IF mig ett pris på 7228kr/år (utan alkolås) och sen var väl bara rabatten på trafikdelen, för om jag förstått rätt så får man väl inte ut ngt på vagnskadan om man kört på fyllan och krockat. Så mitt svar är nej, jag väljer hellre ett annat bolag. INTE för att jag vill kunna köra full utan för att de är för dyra + det skulle ta mig massor med år att tjäna tillbaka investeringen, dessutom låser man upp sig på ett bolag och vem säger att de behåller sin rabatt nästa år? |
|
| Vill inte ha några fula eftermonterade grejor i min bil. Men alla som döms för rattfylleri borde efter första domen tvingas installera det i samtliga bilar som de har tillgång till. | |
|
Håller med MDcruiser; samt vill jag kunna köra ändå ifall det händer min familj något. Då spelar det ingen roll ifall jag får ett fängelsestraff, familjen kommer självklart först. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
MDcruiser, du är något på spåret där, men det vore tragiskt om det gick så långt som till en första rattfylledom. Alla med sjukdomen alkoholism, som dessutom är kronisk, borde ha kravet med alkolås för att få köra bil. Folk med dålig syn får ju glasögon villkorat för att inte utgöra en trafikfara. Copy |
|
|
Alla vänsterhänta då? och rödhåriga? Lägg av. Bara att man är alkoholist betyder inte att man kör på fyllan. Problemet är inte alkoholister utan rattfyllerister. Och dem går inte att stoppa med alkolås. Tyvärr. |
|
jannebmw |
hur fan skall man komma hem då? |
| Janne du får väl ta det kollektiva åkandet då;-)) | |
|
Ja Copy håller med. Om man har diagnosen alkolism så borde samhället betala för alkolås till bilarna man disponerar. Tror att det är sällan man kan identifiera sjukdomen så tidigt. Många som fått diagnosen har nog tyvärr redan minst en dom på sig. I alla fall i de fall jag känner till. Z3c, nä alla alkolister kör inte på fyllan. Och det kommer ju inte drabba dem heller, eftersom de alltid kommer att kunna köra nyktra. Jag är ingen vän av förmynderi, men att vidta säkerhetsåtgärder när människors liv står på spel är rimligt tycker jag. |
|
|
Exemplet dom hade på TV var lite konstigt, full biltjuv? Kunde han få igång bilen utan nyckel så är väl ett alkolås inga problem....eller?? Har man bilen larmad och låst så är det endast upp till en själv om den ska köras i fyllan. ---------BMW ///M3---------- |
|
|
och man kan ju få en hel del annat kul för 20papp, ett mycket stort antal gin&tonic tex ;-O ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.