AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
609

Dags att byta BMW:n mot en SAAB

holmis54
Nu när man jobbar hos en saab återförsäljare så lutar det mer och mer åt att jag byter bort min 325:a mot en 9-5 aero sedan, som enkelt trimmas till 280hk.
Har alltid gillat BMW och gör det fortfarande, men alla fördelar med personalrabatter, billigare service m.m. gör att jag funderar över detta.

Har lite tvångstankar dock, gör jag fel.....fast man kan ju alltid byta igen.

Men vill jag ha samma effekt så blir det en BMW 540 då snackar vi andra pengar =(.

Nån som är intresserad av en fräsch 325:a -92:a kanske =)
intresserad....tja...byta kanske, och då har du samma effekt :) men inte en lika ny bil som saaben

Värt en titt?!?
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
9-5 aero är ju bra mycket skönare att åka i än 325 iaf så får du en riktigt bra deal är det väl inte att tveka. Men 540 e39 spelar ju i en annan liga...
Men ska du köpa nytt... så kan du ju få en bra begagnad 540 för samma pengar....
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Du kanske skulle börja på Bmw återförsäljare istället:-))).
Själv så har man kört aeron i automat versionen och den skäms inte för sig, det finns lite puder under huven men väghållningen och drivlinan är inte den bästa i manuella versionen.
300
höfläkt
535daT -05
Nej växlarna har inte samma fina/exakta lägen som på 325an direkt...
Men det skilljer inget i väghållningen på den manuella vs automaten som AMET skriver.
Dessutom är väghållningen betydligt bättre i den uppdaterade 9-5an (-02->)
Den går nästan bättre med 4 personer än när man kör ensam faktiskt.
Min är ett år nu och jag är nöjd med köpet. Visst, volvo har fler mugghållare och bmw har nog en otvivelaktigt högre kvalitté. Men den är snabb den rackarn. 1,10 på Kinnekulle med överhettade std däck är no problemas.

Mvh
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej höfläkt!
Jag skrev faktiskt lite fel måste erkännas, vad jag menade var att väghållningen inte är det bästa på saabarna men är lite fastare på aeron.
Vad jag menade med drivlinan är att manuella lådan inte är bra men automatlådan är bättre:-))
Att gå från BMW till Saab är väl unigefär som från BMW till Alfa Romeo. Det vill säga, båda är ju lite sportiga. Nackdelen med SAAB är att den inte är alls lika "stabil" som BMW är och den är ganska mycket en standard bil. Den går fint och är ganska driftsäker. Saab hade varit det naturliga valet om jag skulle bytt till annat än BMW men det är ju två helt skilda bilar. Jag har provkört 9-5 turbo, snäppet under Aero. Mycket fin. Börjar man jämföra med BMW så hittar man massa saker som skiljer sig. Får väl prova nya 9-3 också så man får lite mer kött på benen
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Är det verkligen ingen som reagerar över felhjulsdriften? aldrig en framhjulsdriven bil för mig iallfall!!!
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
holmis54-
vad är det för färg etc. på din 325:a,
finns den i galleriet kanske?

///
Nicke
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kanske blir samma visa för mig vid nästa bilbyte... Personalrabatterna gäller inköp, service, reservdelar osv. Klart lockande.
Som tur är finns ju alltid entusiastbilar och de kommer alltid att vara (minst en) BMW!

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk 1600/2-renovering...
Köp en bra ljudanläggning till saaben...
Finns ju inget fint motorljud att lyssna på !

Köp en bra ljudanläggning till saaben...
Finns ju inget fint motorljud att lyssna på !

300
höfläkt
535daT -05
Nej. Men hur många mil är det skojigt med detta dova brum?
Hänger på vad man skall ha bilen till och hur mycket man åker. Använder man bilen till vardags/bruksbil så kan det gärna vara tyst, och med en fin ljudanläggning. Åker man lite bana, träffar mm på sommaren får det gärna höras lite.

Dock tröttnar man på det oxå faktiskt...numera hart jag headset påmig vid körning på motorvägen. Man ser väl lite mysko ut antar jag...
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
FRIFART: Jag håller med till 100%!!

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
R3
31
R3
M3 -96
Själv körde jag en NORDIC Preppad 9-5 AERO tills för en månad sedan, har väl alltid varit Saab frälst med ett antal Saabar som passerat min ägo. Har dock alltid drömt om en M3a, så jag tog tag i saken och köpte en i förra veckan. Kan väl säga jösses vilken bil att vara rolig att köra, visst 9-5an är grymt snabb som trimmad men det hjälper inte, strunta i Saaben och köp en M3a i samma prisklass i stället :-)
V1
50
V10
MB E280
Att jämföra M3 med 9-5 aero känns inte riktigt rätt..
De är på nåt sätt i olika divisioner.
Saab har (tyvärr) inte nåt alternativ till M3'an.
Därmed inte sagt att saaben är en dålig bil, det är en underbar, snabb familjebil.
M3 däremot ser jag mer som en sportbil.

bmwsoon försvann och upp ur askan steg V10!
holmis54! Jag jobbar på saab men jag kör M5..
Håller med om att det skulle vara billigt att äga en saab,service och rep nästan gratis + att jag hade chansen att köpa en 9-3Aero-01 i mkt fint skick för 140k. Men hjärtat säger annat så det blir BMW i fortsättningen oxå.. Men det är klart att man blir intresserad när man får köpa bilarna till inbytespris..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.