AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
677

Pendlande tomgång vid krypkörning!

Grusse
Hur kan det komma sig att tomgången pendlar vid krypkörning, märker det när man kör sakta och kopplar ur det är då tomgången börjar pendla. Bromsar jag så jag stannar helt så blir tomgången stabil på en gång. Märks ingenting om man kör fortare än 30km/h och kopplar ur, det utspelar sig som bäst mellan 5-10km/h och kopplingen nedtryckt.

Någon som varit med om samma fenomen? Bilen är en 325 E36 -93
Borg
Har ibland samma fenomen på min bil kommer inte lika ofta nu som när jag köpte bilen (4 år sedan).
Hade varit intressant att veta vad det är.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är den chippad?
Det är ju ngt som skall stänga av bränsle tillförseln vid motorbroms och släppa på när den går på tomgång. kan bli nåt knas där kanske. Den funktionen brukar inte finnas på chippade bilar. (med undantag förståss)
Hade samma sak imin gamla e36. För mig var det som Hubbe säger: chippet.
Grusse
Min bil är inte chippad, så det kan inte vara det.
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Har jag fattat det hela rätt finns inte problemet hos en "chippad" bil. Orginal däremot klipper bensintillförseln vig gassläpp (mindre emissioner!)
Det är samma problem med min 325:a E36 (ej chippad)
Pa
67
Patrik141
325iA Coupe -92
pendlar motorn i varv om man står still på tomgång oxå?
kan va fel på luft mängd mätaren eller så är det hål i röret som går mellan luftbork och motor, jag hade det felet på en bil börut då hade röret spruckit så då va det bara att ta lite eltejp och silver tejp så va problemet ur världen...
Grusse
Om det ändå var så enkelt, den pendlar inte om man står stilla på tomgång. Men så fort bilen rullar fortare än 30km/h och man låter den gå på tomgång (utan växel i) så börjar den pendla. Ingen som kommit på någon lösning än?
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Hade det problemet på min Pontiac -89'a då var det tomgångsregulatorn som kärvade.
Varvet gick mellan 600 - 1900 ungefär.
Det är en Stegmotor som skjuter ett spjäll in och ut för att justera luftflödet.
efter demontering och uppsmörjning så fungerade den bra igen!

Kanske kanske...

/PG
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Kallas för idlespeedregulator om jag inte minns fel. va det heter på tyska vet jag ej.

Alla bilar med lite "intelligens" har en sådan.

/PG
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.