AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.249

Min telefon funkar inte

Sida 3 av 4
Det måste sitta en box nånstans, troligen baktill i bilen. Förutom en mindre kabelstam/kontakt så finns det en svart koaxkabel c:a 5mm grov och med en oftast blank metallkontakt. Borde gå att särskilja från ev. övrig utrustning, radio, växlare, förstärkare osv.
Den bör absolut inte sitta oåtkomligt för service osv, i synnerhet inte om den dessutom har en kortläsare.

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Suck.. Fortfarande inget liv i telefonen. Har nu konstaterat följande:

- Telefonen har inga fler kortläsare
- Förra ägaren fick inte telefonen att funka
- Förra ägarens verkstad fick telefonen att fungera med sitt kort (som han nu inte har kvar) 3 gånger när den var på service
- Datorn till BMW säger att den inte hittar "Eject boxen". Om detta är pga att kortet inte blir läst eller att det är nåt fel på den, återstår att se..

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
yn
22
ynot
535iA -91
525iA Touring -95
Till er som har en Motorola international 2200 kan jag nu säga att med Vodafone 5v kort ,fungerar den utmärkt! Det tog ett tag innan jag fick kortet , men när det väl satt i var det bara att köra!! Hoppas det löser sig för er andra med teleproblem.

Y´not
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Har haft bilen på en felsökning nu för 2500. Det enda dom kunde tänka sig var att ejectboxen var trasig, så den lilla saken är beställd (2500) och skal monteras på måndag 6 januari (xxxx kr)

*hoppas hoppas*

Mvh
Hosse

Länk
ar
7
aroland
BMW 518 is -88
BMW 523 -96
Tack till alla goda råd. nu funkar min telefon jag satte kortet i den korläsare som sitter där bak i skuffen, och då funkar det.

mvh:// aroland

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Nope, det var inte det saken heller.. Kostade 2600, men fortfarande samma problem. Vette fasen vad jag ska hitta på nu..

Några fler tips där ute?

Mvh
Hosse

Länk
Blir att börja om från ruta 1, hoppas du inte behövt betala lärpengar till BMW...
Det kan ju vara så "enkelt" som att telefonen är trasig, alltså själva svarta boxen med antenningång osv. Den kanske inte kan tolka seriedatan som kortet skall generera osv?

FP
Hosse:
Har några pdf dokument om du skulle vilja kolla igenom var allt sitter till telefonen och hur det är uppbyggt. Behöver dok veta om det är Simens eller Motorola.
K
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
folke: Nej, jag fick dom till att ta tillbaka den delen iallafall. Dom vill ha in bilen igen på tisdag och söka vidare. Dom har redan sökt i 2 dagar a 2100 NOK... Vad skal jag göra? Hitta en annan verkstad eller jobba vidare med dom?

js_snicke: Ja tack! Det är en Siemens Cordless. Dom kan ju bara bli bättre:-)

Mvh
Hosse

Länk
Har du msn eller något. Dom var lite för stora för mejl såg jag.
Har du msn eller något. Dom var lite för stora för mejl såg jag.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
jepp!
viphosse@hotmail.com

Mvh
Hosse

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
js_snicke: Tack för all hjälp på långt!
Fick en telefon från en serviceverkstad i Oslo nu. Furubakken. Dom hade haft detta problemet en god del tidigare på 2002 och nyare. Dom hade ofta bytt ejectboxen OCH sändar/mottagarenheten. Det är minst 5000 NOK.

Han skulle iallafall undersöka fdetta närmare och komma tillbaka till mig. Möjligens så får jag ut det på garantin tom!! Men men, ska nog inte hoppas för mycket.

Å andra sidan sa han att det var en av dom sämsta telefonerna som nånsin suttit i en BMW..

Mvh
Hosse

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Fortsättningen..
Har haft den på verkstad igen idag. Nu har dom bytt styrenheten, luren och ejectboxen. Fortfarande samma fel!!

Det enda som kan tänkas nu är lednings settet. Det går inte att byta detta så det sitter ihop med bilens kabelstam.

Jaha, vad gör man nu rå?

Mvh
Hosse

Länk
Då kopplar man en lös kabel utanför mellan enheterna så att man kan konstatera om det är kabelfel. Detta borde BMW ta på sig som goodwill/förlängd garanti. Här i Svedala kan man alltid hävda garanti á la KO inom 2 år för fel som man hävdar fanns från början.

FP
Be
5
Bernt
530iA Touring -01
Fick ett Vodafone tvillingkort till bilen, fungerade ibland.
Ringde Vodafone, de frågade efter biltyp (svar BMW-01) då sa de att jag skulle ha ett 5-volts kort.
Fick kortet, displayen visade "SIM Blocked" hela tiden.
Ringde Vodafone, de frågade efter biltyp (svar BMW-01) då sa de att jag skulle ha ett vanligt kort.
Fick kortet, allt OK.

Provade också ett TELIA kontantkort, fungerade utan problem.

Det lustiga är att vi provade 5-volts kortet i en M3-01 och där fungerade det, skillnaden är jag har den nya luren utan sladd.

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Hosse:
Skulle vara kul att höra hur det har gått med dina telefonproblem!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Det där med 5 och 3-volts SIM har varit uppe tidigare. Jag är rätt säker på att Vodafone har lite dålig koll på detta. Jag har testat båda varianterna från Vodafone och även kort från andra op, alla funkar i båda läsarna i min Motorola-BMW. Det är nåt annat som spelar in verkar det när vissa kort inte funkar.

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Allt är bytt nu (utom kabelstammen) och det fungerar fortfarande inte. Nu har jag avregistrerat den från sentralen och sedan försökt att registrera den igen. Det är inte möjligt. Det betyder att det inte är SIM problem. Inte bara SIM problem iallafall.

Mvh
Hosse

Länk
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Tack för tipset om boxen i bagaget!
Har tidigare testat med mitt huvudkort, jag har vridit och vänt, stängt av och satt på.
Var ute i mörkret nu och pillade dit mitt Telia tvillingkort i bagaget. Äntligen frågar den efter PIN kod!
Shit vad trångt det var, tips är att sätta läsytan nedåt för det är väldigt pilligt att sätta dit/ta ur kortet.

Tack för alla som lägger ned tid och engagemang på detta forum!

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.