AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.250

Min telefon funkar inte

Sida 2 av 4
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
på toringen siter den på vänster sida presis under fönstret och åvan navigations läsaren svår att nå med panelen på
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Benny 540: Nope, hittar inget där. Kanske det är annorlunda på en bil med Cordless telefon?

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Så här ser telefonen ut iallafall:
Länk

Här är sidorna bak där jag inte hittar nån telefon modul...:
Länk
Länk

Mvh
Hosse

Länk
Själva luren är troligen gjord av Siemens, ett litet DECT-system till en basenhet nånstans, som sedan är sammankopplad med själva GSM-telefonen.
Troligen är det ingen kortläsare i själva GSM-telefonen på din modell, som på de äldre Motorola modellerna, utan du har bara en extern kortläsare.
Hur ser antennen ut till telefonen? Liten pinne eller fena på taket eller klistrad glasantenn överst i mitten på bakrutan? Om du fipplar fram den svarta koaxkabeln från antennen och följer denna så kommer du så småningom till GSM-telefonen. men det kan innebära lite jobb att följa kabeln. Vissa bilar har antennen dold inne i bakre stötfångaren, då bör kabeln gå in i närheten av ena stötfångarfästet.

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
folke: Tack för svar!
Ja, det är en vanlig trådlös telefon. Det sitter en kortläsare rätt under den, men den reagerar inte när jag sätter i ett kort.. Har fortfarande inte hittat ett 5 volts kort heller. Det enda jag hör är att jag inte kan ha tvillingkort där ett är 3,3 volt och det andra 5 volt.. Tyvärr..

Jag skal se om jag hittar antennen i morgon. Det sitter ingen antenn inne i bilen, och ingen fena. Sitter massa konstiga trådar på alla rutorna iallafall bak. TV, Radio, Navi och Telefon i bilen, så det gäller att hitta rätt:-)

Mvh
Hosse

Länk
GSM-antennen sitter inte tillsammans med trådarna i rutan. Om det inte finns nån synlig antenn utanpå bilen så sitter den förmodligen i stötfångaren. Mysko att inte kortläsaren accepterar kortet, det är såklart inte felvänt eller så?
Jag har som sagt testat tvillinkort/extrakort för både Telia och Vodafone i min, inga probs, men det är den äldre Motorolatillverkade BMW-telefonen.

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Folke; Har provat kortet på alle möjliga sätt, men det händer inget. Man tycker att den borde säga att det var nåt fel på kortet i stället för att inte reagera alls om det är fel typ av kort. Helt omöjligt att öppna grejen oxå. Sitter inte en enda skruv där..

Skal checka allt i morgon när det är ljust igen, men det blir klantigt om jag måste riva halva bilen varje gång jag vill byta abbonemang/SIM kort... Kanske man kan bygga in en ny SIM läsare.. Det finns ju att köpa löst.

Mvh
Hosse

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
En tanke. Ser i delkatalogen till BMW att det finns en Bluetooth "snap-in" modul till bilar med telefon förberedelse. Kanske det är enda lösningen för att få fart på telefonen i bilen?

Mvh
Hosse

Länk
Nja, Bluetooth är bra för GSM fickisar som redan har detta inbyggt, som koppling mot bilens HF osv, men är ingen förutsättning för att bruka den redan befintliga trådlösa luren som finns i bilen. Antingen har du ett fel på telefonen eller nåt annat i bilen. Finns det ingen display, vad visar isf denna. man brukar kunna knappa in nödnummer på en del modeller även utan SIM, har du testat? Om det gick så är ju själva GSM-delen och luren OK, det kan ju vara ett mekaniskt fel i själva kortläsaren, inte helt ovanligt på diverse modeller.

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
folke: Var nu ned på den 3:e telefon förhandlaren (som själv är BMW galen) Där testade vi ett kombikort som tar 1,5 och 3 volt tydligen och olika watt antal. Detta fungerade heller inte..

Ja, jag kan komunisera mellan bilen och luren utan problem. Det går som du säger att ringa SOS. Det går med eller utan SIM kort. När jag tar ut och sätter i kortet så händer ingenting..

Jag ger upp snart. BMW rekomenderar mig att prata med telefonförhandlare bara..

Ger snart upp detta..

Mvh
Hosse

Länk
Knepiga telefonförsäljare måste jag säga. Inga kort "tar" 1,5 eller 3V, eller påverkar telefonens effekt (W). Det har förekommit kort optimerade för 5 eller 3,3V (i FICKTELEFONER) men jag vågar påstå att de flesta som har eller har haft problem i BILTELEFONER inte har problem beroende på just 5 eller 3,3V kort. Det måste bero på andra orsaker i t.ex kortläsare eller bakomliggande kretsar. Relativt vanligt i ficktelefoner är mekaniska defekter i själva korthållaren pga flitig användning, det kanske är nåt motsvarande i din bil, trots att den är tämligen ny?

FP
yn
22
ynot
535iA -91
525iA Touring -95
Ser att det mesta gäller de nyare telefonerna, men jag har en en äldre Motorola och den säger "kontrollera kortet" hela tiden och det är ett Vodafone tvillingkort! Vad göra?

"Bättre med 2 BMW:s i garaget och tom plånbok" än ingen alls och uttråkad rik

Y´not
Kolla kortläsaren!
Kortet funkar säkert i annan telefon eller hur?
I telefoner som kräver stort kort (som Motorola) gäller det att ev. adapterkort håller det lilla kortet i exakt rätt position.

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
folke: tack! Vet inte helt hur jag ska få ut den, men ska testa iallafall. Hittar inte en enda skruv..

Mvh
Hosse

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
OK, nu har jag plockat ut absolut allt. Sedan demonterat hela grejen. Mätte upp allt som gick (jag är bara hobbyelektriker så:-)). Skrapat på dom 8 stiften som läser SIM kortet. Mätt upp microbrytaren som känner om kortet sitter i. Monterat ihop allting igen och samma sak händer fortfarande! Grrr.. Snart ger jag upp.

Det enda jag nu kan tänka mig är att det är för nya kort i den. Har förhört mig lite där, och då ska tydligen alla dagens kort vara "baköver" kompatibla. Har testat 1,65 volt och 3,3 volts kort. Har inte hittat nåt 5 volts kort än. Det är sista chansen jag har innan jag måste köpa en helt ny telefon.

Jag har tagit bilder på allt, så är det nån i framtiden har samma problem, så är det bara att säga till. Det var inte lätt kan jag säga att demontera allt..

Mvh
Hosse

Länk
pe
2
pedde
528 touring 97
Tack för tipset om att sätta telefonkortet i boxen till vänster
bak i bilen.Det funkade äntligen HURRA!

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
pedde: Vilken telefon har du? Hur såg koxen ut?

Mvh
Hosse

Länk
pe
2
pedde
528 touring 97
Hej Hosse
Telefonen heter bmv men är mistänkt lik en motorola.
Ett pluss i kanten var att när jag monterade telias kort
så började den prata svenska.
MVH Pedde

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Pedde: OK. ja det står under telefonen, men jag skal inte be dig om att riva hela bilen som jag gjorde:-)

Jag får klara mig med min ficktelefon jag.. Ser inte ut som om jag kommer längre. Fick ett SIM kort i går som var produserat april 98 och inte ens det fungerade.. Suck.. Siemens vet inget, BMW sverige vet inget, BMW norge vet inget och inte nån av teleopperatörerna heller.

Mvh
Hosse

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Är det ingen som har ett kopplingsskjema så att jag han nån chans att hitta den telefon enheten och se om det sitter en extra SIM läsare där?

Har sökt överallt, men klarar inte att hitta det. Kan ju inte tänka mig att den sitter så konstigt till att man måste riva hela bilen heller för att komma åt den...

Mvh
Hosse

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.