AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.252

Min telefon funkar inte

Sida 1 av 4
fr
23
freud535
535 ia -99
Min telefon fungerar inte. Dvs att det händer inget när jag stoppar i simkortet...När jag har gjort det och trycker på telefonen så står det "sätt i simkort"

Fredrik
535 ia Step -99
Vad har du för abbonemang, Det kan nämligen bli problem med VODAFONE;Om du har det så säg att du vill ha ett tvilling kort till din bil för att det inte funkar så kommer det att ordna sig.
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Har du satt i kortet rätt? Om foliekontakterna vänds åt fel håll så får jag samma felmeddelande som du fick!

Mvh, Steaman

Låter som fel på kortläsaren. En brytare känner av om kortet är på plats, om det är felvänt så borde det inte stå "sätt i sim" utan annat felmeddelande. Olika på olika telefoner dock.
Min telefon är BMW:s variant av Motorola, jag har testat så gott som alla kort från de flesta operatörer, allt funkar. Det där med att inte vissa kort funkar är förbryllande. Om det är 3,3 resp 5V varianten som menas så bör detta endast gälla vissa äldre ficktelefoner.

FP
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
jag har ungefär samma problem, köpte kontantkort igår och försökte pula i det i morse, oavsett hur jag vänder kortet så säger den på bästa tyska - "simkarte prufen" och sen får jag bara ringa 112. Ok kontrollera kortet tolkar jag det som, eller möjligen bekräfta. det gör ingen skillnad vilken sida av kortet som jag har uppåt. Skulle nu vilja fråga om någon har erfarenhet av comviq kontant, hur man bär sig åt för att aktivera telefonen, eller om det funkar bättre om jag lyckas lista ut vart i boxen i bagaget det ska sitta? jag får ingen fråga om pin eller liknande och den vägrar ringa 210 så att jag kan aktivera/tanka på kortet. Förmodar att jag får besöka BMW på mölndalsvägen och skaffa instruktionsboken, men helst slipper jag, inte pga priset, men jag är inte helt impad av dem kan man väl säga...
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Det är som ni är inne på ,inne i bilen ska man använda 5 Volts-kortet, men i bagagen(högst upp i vänsterfacket,bakom luckan) ska det funka med "vanliga" kort.
Priset på bruxen ligger väl på ca 100 kr. Inte så mycket att bråka om tycker jag! (Svensk text)

OO=00=OO
Ägt:525E12-535iE28-520iSE28
525iE34.
Kortläsaren på själva telefonen är på bakkanten av lådan, svårt att se men den finns där.
I dagsläget finns nog bara en sorts kort, så det är skillnad på kortläsarna också?

FP
He
478
Heli
Toppen, bara ut och dyka på huvudet i bagaget då:-)
får nog ändå bli en sväng till bmw idag eller morrn och köpa den däringa bruksanvisningen:)
fr
23
freud535
535 ia -99
Jag har provat åt alla håll...Och ja jag har redan ett tvillingkort från vodafone och har även provat mitt comviq kort....och det är läsaren inne i bilen under telefonen som inte känner av kortet...Så jag kan även sätta in ett kort bak i bilen?? eller??

Fredrik
535 ia Step -99
He
478
Heli
Det funkar! Lyckades pula dit kortet i kortläsaren i bagaget, det är lite trångt och knöligt som sagt, men slot'en sitter högt upp på bakkanten av boxen(bakåt i bilen alltså). tusen tack för tipset, den hade jag säkert fått leta efter ett bra tag annars:) telefonen hoppade igång direkt jag fick dit kortet, funkar klockrent. Återstår bara att skaffa en instruktionsbok så jag kan lista ut hur man programmerar den rackarns telefonboken och annat trevlitt. om inte någon här har lite förbarmande med mig och förklarar hur man bär sig åt?:)
fr
23
freud535
535 ia -99
Det funkar för mig med nu...visste inte att man skulle ha kortet där bak??? vad har man facket i under telefonen I bilend då?

Fredrik
535 ia Step -99
He
478
Heli
det är till för ditt Amex guld:) näe jag har inte en aning:) Kul att du fick igång det i alla fall
Det skall funka med kortläsaren under lurhållaren.
Den läsare som sitter bak i telefonenheten är Motorola original, används när telefonenheten sitter i andra applikationer än bilar.
Möjligen är det nåt fel på din läsare, då är det ju bra att det sitter en till som funkar.
Jag har testat båda på min, inga skillnader, alla korten funkar på båda platserna.

FP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har också problem med att få kortet (vodaphone) att fungera i facket under telefonen. Meddelandet "kontrollera kortet" visas.

Var sitter telefonenheten i en Touring? Kollade i facken på höger och vänster sida där bak. I vänster fack så finns Navi och CD-växlare. I höger så är det en stor klump som det står Nokia på, hör detta till telefonen? Hittar i alla fall inget ställe att stoppa in kortet.
Stor klump=bashögtalare.
Tror telefonen skall sitta på vänstersidan, längst bak och uppe under plåten. Dock lite annorlunda på touring kanske, säkert nån annan som vet exakt.

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hej
Hur fungerar detta på en X5a 2002 då? Nån som vet?
Exakt samma problem som mig. I bruksanvisningen står det att kortet ska in under telefonen, och jag hittar inga andre kortläsare inne i bagagen..

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Kan inte säga exakt ang. X5 men telefonen "kortläsaren" går att lokalisera rätt lätt genom att följa antennkabeln. På tidigare modeller svart låda c:a 25x100x160mm, slitsen till kortet sitter på ena gaveln.

FP
Tu
16
Tue V8
X5 4,4iA-02
Vet ej heller var den sitter i X5 men det är konstigt att det är skillnad på korten, hade en 528-97 som funkade klockrent med felia f-låt telia kontant kort nästa ägare ringde mig och trodde telefonen var kass han hade provat både europolitan å comvik men inget funkade. Han skaffade efter snack med mig telia kontant å allt var OK. Detta var enbart vid kortläsaren vid telefon.

BMW Forewer.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Klarar inte att hitta den därboksen i min. Har en sån där Motorola telefon tror jag med "cordless" lur framme. Går inte att få tag på 5 volts kort att prova framme och hittar som sagt inte telefonen bak.
På vänstersidan sitter läsaren till Navi, 2 aluminiumboksar och en CD växlare. På högersidan sitter bara säkringar och relän.
Kan inte följa några som helst leningar eller antenn ledningar i bilen. Det är ju en million av dom, och allt sitter fast.. Jäkla duktoga ingenjörer:-)

Mvh
Hosse

Länk
Osäkert om du har nån kortläsare i telefonenheten på din modell med cordless lur. Det där med 3 och 5-voltskort har varit uppe några ggr tidigare. Jag tvivlar lite på att detta är problemet på våra fasta telefoner, däremot i vissa äldre ficktelefoner. Jag har testat en massa kort från de flesta operatörer i min bil, alla funkar, både i kortläsaren inder luren och bak i själva telefonen.

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Folke: Tack för svar. Ja, jag vet faktiskt inte. Jag har fått bruksanvisning på svenska nu, men där står det bara om den under telefon. Kan det vara så att den sitter igen kanske, eller att SIM korten ser anorlunda ut nu för tiden eller i norge?

Är det nån som har X5 med samma telefon som mig som kan ge mig tips? BMW folken här vet ju knappt hur man ringer med telefonen..

Mvh
Hosse

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.