AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
652

Bromsar m3 e30?

m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Är det någon som har testat att montera bromsar från 540 e39 eller 850? Dessa har om jag inte har helt fel skivor som är 334X30mm. Passar dessa skivor på originalnaven, tanken är då att skaffa ett par fyrkolvsok från tex Porsche, 850csi, wilwood el liknande och helt enkelt bara bygga andra okfästen.
Har kollat på movit´s bromskit för 25+ men det känns lite väl dyrt!

Tacksam för tips.

MVH Jonas
Grusse
Skivorna från -5 -7 -8 serien passar inte, dom bygger för mycket innåt. Men du kan få dit M3 E36:ans skivor med hjälp av en typ av spacerplatta som monteras mellan hjulnav och skiva. Då blir du tvungen att ha E36 fälgar på bilen pga offset blir fel annars. Jag körde så i sommras och det fungerade mycket bra.

Nu bygger jag om bromsarna runt om, och har nu tagit allt från porsche. Skivorna svarvade jag bort centrum/nav och tillverkade ett nytt i aluminium som nu bultas fast i skivan. Eftersom det är ett vinterprojekt så har jag inte hunnit testat och se något relultat än, men det borde ju inte bli sämre ialla fall.
//
87
///M3 E30
BMW M3 E30
Kolla här... Kanske e intressant. Maila mig för vidare info..

Länk

"///M3 E30 - När du älskar att köra!"
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Hmm det var den tråden det, ja.. Jag fick aldrig svar på min fråga där ang. bromsbalansen..

/// Ett halvårs abstinens...
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Grusse: Hur mycket mer bygger skivorna inåt? Är det såpass att det tar i okfästet? Kanske funkar med spacer även där? Är bromsarna från e36:an bra, är inte det bara enkolvsok på de bilarna? Anledningen till min negativitet till e36:bromsar är att jag inte har någon lust att tvingas byta framfälgar, vill ha kvar mina Hartge 18 tummare. En cm kan jag nog svarva av från fälgen men inte så mycket mer. Offset på e36:an är väl 42 och jag har nu 18 på mina.

MVH Jonas
Grusse
E36:ans skivor bygger 12mm mer inåt, och måste spaceras ut för att inte ta i kulbulten till styrstaget. Tycker inte att du ska svarva av något från fälgarna, bättre då att välja en annan skiva t ex. från BMW 750 (324 x 32mm) eller Porsche Gt3 (330 x 34mm) men dessa behöver då modifieras med ett eget nav/centrum som passar E30:n. Inga svårigheter att göra denna modifiering om du har till gång till svarv, annars är det bara att höra av dig så kan jag fixa det om det inte är allt för bråttom.
Ko
46
Konne
BMW M3 -88 Köhler trimmad
Jag har funderat på att montera Porsche boxters S ok fram med tillhörande 320*32 skivor. Jag har för mig att det är 4-kolvsok, de kostar ca 2700kr/st, skivor 1200kr/st och belägg för 995kr. Med lite rabbatt skulle jag få det för 7500kr. Jag tycker inte det är så dyrt men monteringen är tyvärr inte så lätt.
Brembo i USA säljer ett komplett Brembo-kit bara att bulta på. 4-kolvsok med 330*32skivor, bromslangar, klossar, ja rubbet. Tyvärr vill de ha 1850dollar.
Kan man bara montera det själv, så finns det stora pengar att tjäna. Viss skillnad på 1850*8,80+frakt och 7500kr rakt över disk hos Porsche Sverige. dock tillkommer bromsslangar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.