AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.845

Skruvade mätare. Hur man går tillväga och hur går man tillväga?

Jag har sökt runt på forumet och läst om skruvade mätare, men inte blivit så mycket klokare än det jag visste innan.

Det ska mig veterligt finnas tre olika sätt att kolla om en mätare är skruvad och det är:

1. "Ljusmodulen"
Det ska finnas två "staplar" som räknar milen och när man slår på tändningen så ökar dessa staplar i samma takt, tills den ena (om mätaren är skruvad) stannar på det kilometertal som normalt visas, medan den andra stapeln som representerar det riktiga milantalet (som aldrig visas, utan lagras i datorn), fortsätter till det verkliga kilometertalet nås.
Jag vet att kunniga skruvare även kan ställa tillbaka den "riktiga" stapeln.

Stämmer denna förklaring och HUR ska man gå tillväga för att se dessa staplar? (vrida ljusmodulen, tändning etc). Från vilken årsmodell och på vilka BMW modeller fungerar detta?

2."Checkkontroll"
Jag tar mig friheten att citera Paap Reeders eminenta inlägg:
Vrid tändningsnyckeln till läge on samtidigt som Du håller Check Controll-knappen intryckt.
Min 750 visar i displayen:
BMW nr: 835 0539
Code: 14086
K- zahl: 4534
Fr.g.nr: DC 06362 = lika med mitt chassienr
Sw.vers: 0.95
Änd.index: 20
Efter några sekunder går hastighetsmätaren upp på 139 kmh, varvr går upp till 3700 v/m samt bränsleförbr.mätaren visar 30 lit/mil.
Därefter går allt till "det normala".
Vägmätaren visar 17300 mil.
Det första tecknet på skruvad mätare är att det anges 0000 som code.
Då har ngn fingrat på den mätare som satt original i bilen. Skulle du ändå få upp en code -OBS vilka siffror som helst utom 0000 - så kan de ha bytt själva instrpanelen från en annan bil. Detta kan Du spåra genom att det chassienummer som visas i disp skall överensstämma med bilens.
Att "fixa till" båda dessa kontrollpunkter kräver så stor datakunskap samt att de har tillgång till de exacta "dataverktygen" att det blir orimligt dyrt.

På vilka års och BMW-modeller kan denna metod tillämpas?

3."Servicedatorn"
Denna metod kanske är den som de flesta känner till? När en BMW-bil lämnas in på service hos en auktoriserad BMW-återförsäljare någon stans i världen, så registreras detta besök i denna servicedator som är en central dator hos BMW (den finns alltså inte i din bil). I datorn registreras bl.a miltalet vid servicen och som köpare av en bil kan man ta kontakt med närmaste BMW-återförsäljare och be dom att få en utskrift från servicedatorn. Denna tjänst har man börjat att ta betalt för, men det handlar om några hundralappar....någon kanske vet exakt och det bara finns ett pris på tjänsten. På pappret står datum för service och miltal vid service och sedan får man försöka lista ut om mätartalet stämmer, eller hur långt den kan tänkas gått. Denna metod är ju den säkraste OM man tydligt kan se att bilen är skruvad, men nackdelen är att du aldrig kan få ett exakt miltal. Ju senare service, desto bättre gissning blir det förstås.

Denna metod har jag använt själv vid ett par tillfällen och vid bägge tillfällena har det visat sig att bilen med 100% sannolikhet varit skruvad.

Är det någon som vet mer om dessa metoder, eller vill tillägga/ändra något jag skrivit, eller rent utav vet någon annan metod för att spåra skruvade mätare, så är nog alla tacksamma för det.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Du har väl läst kapitlet i Importguiden (i menyn till vänster) som handlar om hur man kollar mätarställning?

Mvh Johan
He he....nej, jag har bara sökt forumet. Hoppas jag inte skrivit förgäves bara :-)
ho
432
hombre
750iA 1991
-96 var gränsen för metod två enligt Paap R.
Testade själv ikväll och blev mycket förvånad över att jag INTE hade 0000. Tog det förgivet vid köp att det inte var rimligt att en 10-årig 750 hade rullat <1200 mil per år. Har enbart mildokumentation från importpapper. De svenska milen var dock väldokumenterade. Bosse tittade också på bilen och trodde 300 000. Inte vågar jag säga emot Bosse :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.