AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
537

motorsallad? vad göra!

Glenno
Hej,
har skrivit några gånger förut om detta .
Nu e detså att jag körde av en vipparm förut i sommar och sedan bogserade jag ner den till en verkstad för att byta den ,jag var ner nu ikväll och kollade , hade precis satt ihop vipparmen som var på sugsidans 1
hade justerat alla ventiler tills vi komm till sista som skulle justeras som var på avgasidans första
där var det stumt så vi skruvade upp tändstifte och den hade fått sig en eller några smällar , så jag undrar ifall det är en ventil som har gått av , och kan den nu ha gjort sallad i cylindern?
Är det lika bra att försöka få tag på en annan motor i stället för att laga detta?

Bmw 535 e34 -88
gjorde exakt samma sak som du.. grejjen är den att byta 1 vippa.. det är inte so bra egentligen, satsa på en trimkam, 12 nya vippor och slipa in ventiler osv.. så vet du att det är serist gjort.. annars dröjjer det inte länge innan en till går av.

kolven på den cylindern du talar om har nog mest troligt gjort sitt.. och för att vara ärlig, är det så.. är det no bättre att köpa en begad nyrenoverad motor, eftersom du inte kan byta bara 1 kolv, det blir aldrig bra, du måste byta alla 6, och sådär..det kostar nog mkt mer än att byta motor, men lyft toppen först, och se hur illa det är.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
Glenno
Jag vet av en alpina b10 motor ifrån en krockad bil som bara hade gått 5000 mil , så jag kanske ska satsa på något sådant , men jag vetinte det kanske blir en massa jobb, och så har jag inte frågat vad han ska ha för den,har ingen anning vad en sådan kostar, men de e ju klart d blir ju en jävla skillnad effekt mässigt så det lär ju röra på sig!
du kan för det första inte besiktiga med en alpina motor om du inte tar en koplett drivlina, avgasrening, bromsar osv och typar om den.. även det kan vara svårt.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Går det att dra runt motorn?
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
ventilen behöver ju inte ha gått av, den kan ju varak rökt oxå, då räcker det ju med topprenovering. Mvh L
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
krökt ska det ju vara,... trött nu ;),
kollade du om ventilen slagit sönder mycket el om den bara "kysst" kolven, i så fall blev nog ventilen krökt vid kyssen o det kan räcka med att byta ventil + inslipning osv.. Mvh L
jocker18@home.se
jag lyckades köra sönder en vippa på min gamla 323 motor. då bytte jag alla vippor. satte ihop det och upptäckte först då (nybörjare) att jag krökt 2 ventiler oxå? tror det va 2. bytte dom ventilerna och slipade in. men eftersom jag var dum och inte bytte kammer fick jag samma problem efter något halvår igen. jag rekommenderar och är efterklok. renovera hela toppen direkt. det lönar sig nog.

WmB SoundZ
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Glenno: om du inte tänker köpa B10-motorn kanske du kan tipsa mig om den! Har letat efter sådan ett tag nu. Maila gärna isf på mailen under min anv profil. Thnks.

-------
Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit
mackan325
Varför skulle det inte gå att besiktiga en 535:a med en B10 motor? Det är ju samma motor med en vassare topp / kam! Det enda som visuellt skiljer är ju kamkåpan och insuget, du är nog inte den förste som hottat din standard M30 med de komponeterna.....
Finns en M5 92:a på börsen som säljes i delar...

Micke
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Vad jag vet så har B10 dubbelturbo, rätta mig om jag har fel

E28 M535i TwinTurbo

Ekblom, precis vad jag menar..

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
ps, är knappast vassare kam i en b10, snarar snällare, eftersom turbobilar oftast original utrustas med snällare kammar pga avgasvärden och motorkaraktär.

tror du seriöst dom tar ut 370hk med bara vassare kam och sånt mackan?, isf borde du läsa på lite mer.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Eller så borde du läsa på mer eftersom det finns två modeller av Alpina B10, en med en sugtrimmad version av M30B35 på 254hp och sedan B10 Biturbo förstås som förövrigt har 360hp inte 370hp

"One for economy and One for the fun of it"
Paap Reeder
Hej!
I min sinnevärld finns både Alpina B10 och Alpina B10 biturbo ... men jag kanske är fel ute???

Varför kröks ventilen när vipparmen går av? Hände mig på 2:ans avgas vid 7200 rpm pga att jag justerat 0,55 istf 0,25 mm. Har trimkam. Inget hände förutom att jag fick som sagt byta vipparmen.
MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.