AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
444

Till er med sviktande tomgång

an
19
andynine
525i -89
Verkar som det är många som har problem med detta, själv har jag en 525i -89. Efter att ha blivit ståendes helt utan ström så tog jag som första åtgärd och köpte ett nytt batteri, som jag ändå var tvungen att byta nu, och satte i. Bilen var fortfarande helt död... Sedan kollade jag huvudsäkringen på högra sidan vid batteriet, och den var av!! Den hade inte brunnit av, men på grund av korrosion så hade den nötts ut och till slut gått av. Den ser ut som ett litet metallbleck och sitter under en plastkåpa. Efter att ha bytt den så inte bara startade bilen utan tomgången håller sig helt stabil.
Säger inte att detta är problemet för alla, men det kan ju vara värt att kolla!! Säkringen kostade 20 spänn...

mvh Anders
An
68
AndersWilly
BMW 535i-M -88
Var sitter den? Har du ngn bild på den?

Anders G
an
19
andynine
525i -89
Har tyvärr ingen bild...ska försöka låna en digitalkamera så ska jag fota av den...
Den sitter på höger hjulhus fram inifrån bilen sett. Det är en smalare kabel från plus på batteriet som går in i en liten plastburk..
hejsan jag är en av de som lider av sviktande tomgång,
den där säkringen hade gått av för mig i sommras också, pga.korrosion, satte dit ett vanligt metallbleck istället, å allt funkar bra, dock så sviktar tomgången fortfarande... tror det är ngn sensor nånstans som är problemet för mig.
har hört att det ska finnas en sensor ngnstans som om det är dåligt krut i batteriet, så höjer den tomgången för att ladda mer, men vart sitter den?

Mvh Björn
Björn.
Jag tycker du ska sätta dit ett riktigt bleck istället för ett "vanligt i metall",då org.blecket ska tåla en föruträknad amperestyrka.
Huvudsäkringen har dom satt i för att skydda elektroniken som är känslig + att i värsta fall så kan bilen börja brinna.
Hälsn.
Mathias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.