AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
555

Förslag på bromsuppgradering på E30?

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Hej på er alla.
Hade tänkt se över mitt bromssystem till våren.
Planerna var montera M3 E36 bromsok och skivor men det var för mycket att bygga om.
Har någon nåt annat förslag på förbättringar som är lite mer åt "bolt on" stuket och inte kostar skjortan?
Kanske uppgradering av huvudbromscyl +sportbelägg skivor och spunna slangar?
Eller volvook eller??
Alla förslag är intressanta om de har någon verklighetsanknytning.
Ticco: Vad har du för bromsar?

---------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
---------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Orginal.

//Ticco

www.ticco.com
Det viktigaste (om du vill hålla en låg ekonomisk profil) är ju att få dit större skivor. Då räcker original-oken långt. Allt du behöver göra är adapters för att flytta ut oket i motsvarande grad. Tänk bara på att du ändrar bromsbalansen fram/bak...

Micke
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Ett förslag som visserligen kostar lite men kan ändå rekommenderas: Tarox skivor, belägg och bromsslangar. Jag har detta på min 325 och är supernöjd. Ett helt annat bett, ingen mattning, ingen fade, bara tvärstopp!! Skivorna är slitsade, beläggen hårdare än orig. och slangarna är stålspunna.

Annars, om originalskivorna är i bra skick, finns det ngn firma som slitsar skivor. Detta + hårdare belägg gör susen. Med stålspunna slangar blir det ännu bättre. Men hårdare belägg kräver oftast annan bromsvätska med högre kokpunkt, dot 5.1 duger inte, den högre värmen gör att bromsvätskan kokar. Rek: Motul RBF600.

/// Ett halvårs abstinens...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Förslag: Gör som jag. Jag har blivit rekommenderad av en som kör banracing med en E30 här på forumet (_johan_ har jag för mig han hette). Kör original runt om. Det du kan ge dig på är en riktig bromsvätska (5.1). Stålomspunna slangar kan vara aktuellt också, men det skall tydligen vara extremt hög kvalitet på BMW original bromsskivor/belägg. Tror att du och jag har likadana bromsar runt om och de räcker långt.

TarOx klassade han som mycket dålig livslängd på. Gula Pagid kan nog vara aktuellt, men jag har hört att det inte är direkt aktuellt för gatbruk då de skall ha upp värme m.m.
Slitsade skivor kanske kan vara bra också, men det fullständigt äter belägg. Hålborrning i all ära men då kan du helt glömma att använda bilen på vinterhalvåret. Samlas massvis med skit och rost i hålen då.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Haglund2306:
Kan inte riktigt hålla med.

Slitsade skivor kanske kan vara bra också, men det fullständigt äter belägg.
: Lite överdrivet.

Samlas massvis med skit och rost i hålen.
: Ända skit som samlas där e bromsdamm å rostar det går dom mitt i sommaren oxå.

//Ticco

www.ticco.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.