AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.895

Kolla miltal på importbil men BMW Solna får inte fram någon information!?

Sida 1 av 2
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Som ni ser i rubriken så var jag till BMW i Solna igår för att kolla miltalet på en imporbil jag är sugen på. Idag ringer en kille från BMW och säger att de inte fick fram någon information alls. Detta tycker jag verkar lite konstigt, även killen på BMW sade att det var väldigt ovanligt. Lite info om bilen.

BMW 323i, årsm -96, importerad från Belgien i Jan 2000. 1 ägare i Sverige sedan dess. 9200mil enligt mätaren.
Hur gör jag nu?

Vore tacksam för svar!

mvh
Larsa
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Vad kan du få fram för övrig info? S-bok, tidigare ägare etc? Kanske är det värt att ringa Belgien och höra med ex-ägare om du får uppgifter.

Annars droppa den och leta vidare. Det är inte den enda E36:an på marknaden. Typ.

My Bimmer is my mistress
Håller med, kolla med service-verkstaden i Belgien! BMW's register gäller bara för eventuella garantireparationer och det är ju inte säkert att just denna bil behövt några sådana.

Jens
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Det finns servicebok på bilen. Jag har pratat med ägarinnan(igen), och enligt henne så finns det fyra stämplar vid olika miltal, se nedan.

2st BMW Patrik Smets Lier
2st BMW Von Norten Lier

Hon har även hittat Keuringsbevis utfärdat 991103 enligt det så hade bilen gått 34000km.

Jag har letat på nätet och hittat en BMW-firma som ligger i Lier men jag har inte ring dem än. Ägarinnan som förövrigt är mycket trevlig och hjälpsam skall faxa över kopia på servicebok samt Keuringsbevis imorgon.
Är det någon som känner någon av informationen jag har fått fram. Vet någon vad Keringsbevis kan vara?

Jens:
Är du säker på att det bara är garantireparationer som finns i BMW´s register?

Tacksam för svar!

mvh
Larsa
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Larsa10: Ja det är bara garantirep.
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Ok acey!
Är det någon annan som kan tyda något av det jag fått fram?

mvh
Larsa
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Ingen som vet?

/Larsa
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
DEt finns BMW-bilar som sålts i Tyskland utan garanti, det kan vara diplomater och andra som väljer att köpa sin bil på detta sätt. Om bilen är en sådan så hittar du inte information i BMWs register som BARA registrerar garantireparationer.
Det bästa sättet är att ringa upp serviceverkstäderna i tyskland och kontrollera besöksdatum, mätarställningen och att den som signerat i boken är känd!

Mvh, Steaman

La
469
Larsa10
518i -81 E12
Steaman
Den är importerad från Belgien, jag vet inte omdet gäller samma förfarande som för bilar från Tyskland?

/Larsa
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Larsa10: Hittar BMW inget återstår endast att granska så mycket du kan själv. M-test kanske inte är en dum ide eller bmws egna konditionstest. Hade den med säkerhet gått 3600mil sent -99 är det inte alls omöjligt att mätarställningen stämmer (tvärt om verkar riktigt rimlig).

Spåra tillbaka stämplarna. Stämmer den ena av dom så stämmer troligtvis dom andra i belgien också. Frågan är är det 4a stämplar i boken sen 96-99 eller är det 4 stämplar totalt? Har den bara servats 4 gånger på 10.000mil verkar det faktiskt vara lite lite.

LYcka till.
La
469
Larsa10
518i -81 E12
acey
Det är 4stämplar från Belgien. Sedan är den servad av ägarinnans bror som har en egen bilverkstad dock ej BMW-specialicerad, dvs han har fyllt i serviceboken men det är ingen BMW-stämpel i.
Jag skall fortsätta letandet, väntar just nu på hon skall faxa en kopia på serviceboken.

mvh
Larsa
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Du har alltså inte varit med bilen till BMW för en data
uppkoppling,utan bara lämnad chassienumret???
Det bör du göra innan du köper bilen, så får du ett verifierat miltal via bilens LKM, och läsa av ev felkoder.

MVH
Hasso
Länk

La
469
Larsa10
518i -81 E12
Hasso
Jag har bara lämnat chassienummret.Problemet är att bilen finns i Ählmhult och jag bor i Stockholm. Detta betyder ca 48mil enkel resa, därför vill jag försöka att få fram så mycket info som möjligt innan jag åker och kolla/köper den.
Hur fungerar det du skriver om uppkoppling av bilen?

mvh
Larsa
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tror inte du får fram så mycket av koppla upp dig mot LKMen i en E36! Den kan vara manipulerad. Det är först from E39 och senare modeller som säkerhetsnivån är höjd på mätarställningen. Det enda säkra är att ringa upp serviceverkstäderna som jag nämnde tidigare!

PS. Jag skrev höjd och inte tillräcklig eftersom det tydligen enligt tidigare trådar fortfarande går att manipulera data men nu med spår!

Mvh, Steaman

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Stämmer nog som steaman sägar att det är bara E38-95
och E39-96 och nyare E46mfl.
Du kan läsa en del matnyttigt i Johan repotage i importguiden.
Länk

MVH
Hasso
Länk

La
469
Larsa10
518i -81 E12
Efter en hel del efterforskningar så har jag fått reda på att ett Keuringsbevis i Belgien är motsvarande våra besiktningsprotokoll i Sverige.
Jag lyckades också hittat en av de BMW-firmor som servat bilen och efter att ha ringt och pratat med dem så visade sig att samma firma även hade sålt bilen som ny. Bad dem att kolla upp äventuell historik vilket inte var några problem. Visade sig att bilen var servad som den ska och på sista servicen hos dem stod mätaren på 42000km. Något senare så blev den besiktigad och då visade mätaren ca 44000km. När den nuvarande ägaren köpte den av killen strax efter importen så stod mätaren på ca 45000km. Summa sumarum så verkar miltal och datum stämma överens vilket känns bra. Önskar dock att BMW i Solna hade haft samma serviceanda som BMW Patrik Smets i Belgien har.
Eventuellt så kommer jag att åka de 48milen och titta på bilen och sedan vet man aldrig vad som händer.

Tack för hjälpen!

mvh
Larsa
Är det en privat bil eller är det hos en firma bilen står.
Jag bor bara 4mil från älmhult jag skulle eventuellt kunna titta på bilen åt dig mot soppa pengarna dit.
Jag har god kunskap om bilar är utbildad bilplåtslagare så får du ju en finger visning om skicket.
Det är ju dyrt att åka 100mil om man inte är nöjd
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Vad begär dom för pris?
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Lennie:
Tack för erbjudandet, hann dock åka ner innan jag läste ditt inlägg men det var verkligen schysst av dig.

Player:
De begärde 88000.

Som sagt så var jag nere och kollade igår och den så fin ut. Mycket fräsch invändigt, skinnklädseln var som ny. Allt funkade bra och den kändes bra att köra. Efter lida ytterligar synanden och siskussion och det sedvanliga prutandet så slog jag till. Så nu är man en ägare av en 323 årsmod -96.
Sedan satt jag i 48mil och lyssnade efter olika missljud och det verkar lugnt. Det som oroar mig lite är ett "vinande" ljud som börjar vid 60-70 och slutar vi 100. Vet inte om det beror på att vinterdäcken är gammla eller om det är npgot annat. Polaren som är bilmek får syna detta.

Tack för era inlägg.

mvh
Larsa
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
grattis larsa till din nya beemer hoppas du blir nöjd med den. du får lägga in några bilder så vi får se hur den ser ut:-))
Deliq
>Larsa10
Fick en ide om att Lier kanske kan vara Liege. Det är ju en rätt stor stad i Belgien. Lier kanske finns men jag känner inte till den. Om det dessutom finns två olika BMW service-ställen borde det ju inte vara vilken byhåla som helst. Är ju alltid intressant med så mycket information kring ens bil som man kan få tag i.
Hoppas att du blir nöjd med din nya bil, lycka till

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
nyligen såld:
Länk

*** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss ***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.