|
|
|
|---|---|
|
Skulle nyligen byta till vinterdäck då jag upptäckte att jag saknade nyckel till låsbultarna. Vet ej om låsbulten är BMW original eller inte. I Solna hade dom iallafall ingen nyckel till den (påstod dom) så dom ville ta fram svetsen(!). Där sa jag stopp och söker nu efter ett bättre alternativ. | |
|
Det är nog det enda alternativet som funkar bra i ditt fall. Det är beprövat, då de många gånger på brorsans firma (bildemontering) får in bilar med låsbultar. Bara fram med svetsen och dra dit en vanlig bult. Visst är man rädd om hjulen som i ditt fall, men jag tror att man lyckas utan att skada dom. /Kidde Hjärtat säger fortfarande BMW... |
|
| MJ. jag lider med dig. Hade samma problem när det var dags att byta till vinterhjul men i mitt fall så hade Solna ett lås som passade... | |
|
Råkat ut för detta på Rååvern då en verkstad råkade dra sönder originalnyckeln mitt under fälgbyte.. Bara till att köra med 1 vinterdäck samt 3 sommardäck på till BMW (generalagent för Rååver då) bara för att få reda på att nycklarna var "unika" för bilen. Fanns ett myller med nycklar till originalfälgarna - typiskt engelsk konstruktion alltså!?!? Dock svetsade Bmw loss dem för 500:- har jag för mig. Absolut inga skador på fälgarna. Förenade bil i Mme hade en hel verktygslåda full med olika nycklar - Solna borde väl ha samma sak. Lycka till |
|
|
Innan du går vidare med diverse "tekniker" för att med våld få bort låsbultarna bör du kolla i bilens verktygslåda om låsnyckeln ligger där! (Finns ett speciellt fack där för nyckelbulten!) Enligt vad jag har förstått har BMW-verkstäderna en komplett uppsättning av "nyckelbultarna" (skall vara ett 30-tal olika tror jag). Hur det är med de BMW-hjullås som har en vanlig nyckel och ett litet lås vet jag ej! Är det inte BMW:s originalbultar kan det nog vara värre! Vilken färg är det på dina låsbultar? BMW:s är svarta och skall ha en nyckelbult som stoppas i själva hjulbulten (invändiga splines på hjulbulten)? Om låsbulten har utvändiga splines (ej BMW:s original alltså!) kan man ibland banka på en krafthylsa med våld och därmed "deformera" bultens splines så de låser i krafthylsan. Vissa låsbultar är dock så hårda att det är svårt/omöjligt. Akta fälgarna så du inte slinter om du vill prova det senare. Räkna även med att krafthylsan blir deformerad/förstörd! Mvh |
|
|
Givetvis har jag sökt igenom hela bilen. Har även ringt förra ägaren och han har vänt ut-o-in på sitt förråd för att hitta den... BMW i Solna lyckades borra sönder bultarna till slut. |
|
| Ett lite bättre sätt är att du tar ett mässings dorn eller liknande och slår till rakt på låsmuttern så skräller den låss. | |
|
Testa och göra ett jack i den med en huggmejsel och sen vrida bort den på nåt sett.. ähh, ja vet inte! Hoppas de löser sig iallfall! |
|
|
Där ser man. Dom sa på telefon att dom hade fixat det. Men icke. Får väl bli sommarsulor hela vintern ;-) |
|
|
Du kan ta en konad hylsa värm den så mycket du kan därefter slår du på den på låsbulten sen kyler du snabbt med en kolsyresläckare och jag kan garantera dig att bulten sitter fast, sen är det bara att lossa låsbulten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.