AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
445

Ang. att ställa bilen på nå'n annan.

Mo
53
Morfendite
X3 3.0SD -07
Varför skall man inte låta den i ens närhet som kan försäkra bilen billigast stå som ägare? Jag menar så som försäkringsbolagen suger ut folk skall man väl försöka komma undan så billigt som möjligt?
Det är INTE synd om försäkringsbolagen!!!
Det skulle varit intressant att få se på en årsredovisning för ett stort försäkringsbolag.
Jag tror inte att dom försöker att få det så att det går jämt upp med premier och utbetalningar, (Ink. adm. utgifter förstås.) utan istället redovisa så stor vinst som möjligt. För att nå detta mål använder de alla upptänkliga metoder, varför skulle då inte vi försöka på de sätten vi kan?

Kul på hjul!
Försäkringspremierna på sak (hem,bil etc) bygger på statistik och vissa bilmodeller är mer skadedrabbade än andra, tittar man sen på var varje bolag har huvuddelen av sina kunder blir det ännu roligare - T-Hansa och If(skandia) har huvuddelen av sina kunder i storstäder och statistiskt sett är skadorna större där. Detta får effekten att tex lägenheter är billiga att försäkra i dessa bolag medan bilar suger.
Äldre personer är också statistiskt sett mindre skadedrabbade och får därigenom lägre premie, tittar man dessutom på hur du förvarar bilen (garage - på gatan) samt larm och andra förebyggande åtgärder betraktas detta som premisänkande förhållanden.
Sakförsäkring är och förblir en brakförlust för bolagen (detta har aldrig gått ihop), premierna skall dessutom täcka administrativa kostnader samt löner till stackarna som blir utskällda dag efter dag.
Det enda vi försäkringstagare kan göra är att vara aktsamma och uppmärksamma i trafiken samt skydda våra tillhörigheter på bästa sätt - detta ger lägre premier.
Jag vet - =före detta konsult åt T-Hansa!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.