AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
609

316 -77 frågor!

crazyzed
hejsan, här är en nybörjare på bmw. Jag har precis köpt en 316 -77, jag undrar lite över div saker. Vad heter motorn? är det m10?? och förra ägaren har satt i en 5vxl låda (noterade att det var en getrag??) var kan den tänkas komma ifrån, altså modell? Hur passar en 323i motor från en E21 i min bil, krävs det modifieringar i fästen??? :)

mvh Frank
crazyzed:

Motorn heter M10 Den 5 växlade lådan kan t.ex. komma från en 318i/320 M10 som nån beställt som extrautrustad med en 5 vx låda. De flesta BMW växellådor är Getrag eller ZF
323i passar, men nåra fästen måste göras om.

mvh

///Boooze

BMW Club Finland #2046
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Välkommen till BMW-världen!

Du har en M10-motor i din bil, det är helt rätt.
Växellådan är säkert en Getrag eftersom den sitter som standard på de flesta BMW. Just den 5-växlade som sitter i din bil kommer gissningsvis från en 318 eller 320. Kanske fanns det till och med som tillval på 316, det vet jag inte. Har du ett vanligt växelmönster eller ligger ettan nere till vänster? Om så är fallet så har du en sportlåda och då börjar det bli intressant...
323-motorn passar nog rätt bra utan större modifieringar, däremot behövs överflyttning av bränslesystemet, växellåda och alla fästen till motorn. Vill du däremot besikta bilen med den större motorn behövs nog framvagn och bakvagn med bromsar etc. från 323:an.

//Erik//
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej crazyzed!
Jag vet inte vad det är för motor, men en annan fråga
hur många ägare har din bmw haft under dessa 25 åren?
Bara lite intresserad:-))
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det går förvisso att bygga om din 316 till 323, men jag hävdar att det blir billigare att köpa en 323 på en gång.
Och besiktiga din 316 med 323 motor är i princip omöjligt, tyvärr.
Däremot kan du med fördel lyfta i en 2 liters M10 från en 2002 eller 320 (före -80). Den passar rakt ner och går rakt igenom SBP eftersom de inte märker att motorn är utbytt.
Är du duktig mekaniker kan du lyfta i insprutningsmotorn från en 320i (Före -80). Den har 125hk. Den går mest troligt också igenom SBP, men inte säkert (med tanke på insprutningen).

Din femväxlade låda är inte helt jättevanlig och passar på alla M10 (-65 till -88).
Sportlådan i sin tur, den är så ovanlig att den knappt finns alls. ;-)

Kiip Spiiding!
crazyzed
Tack för svaren :)

AMET: jag kommer inte ihåg hur många det var, och jag har tyvärr inte pappret i närheten =( fast den har bara gått 16000mil det vet jag ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.