AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
544

Injection cleaner på en M3?

zumpen
Jag tänkte bara fråga om man brukar andvända injecion cleaner fast bilen går bra? jag vill bara att bilen ska vara tiptop och tänkte köra det när jag ändå håller på med allt annat nu i vinter.. Bilen är en M3 -94

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har du inga problem med orolig gång eller dylikt är det bortkastade pengar. Lägg pengarna på nåt roligare...

Länk
zumpen
Ok men det är ingen fara att andvända det på en M-bil då? jag är så orolig varge gång jag ska göra nåt med motorn.. har ju hört att den ska ha speciell glykol till och med..=/

E28:an
Det skadar juh inte det är förebyggande underhåll att hälla i injection-cleaner det bildas en beläggning på spidarna för soppan vi tankar är väl sämst i hela europa.

Ta vara på dagen =åk BMW

Mvh Thomas
bl
2.294
blixten
325i -88
Tro det eller ej men på wölkes i GBG använder dom saabs injektion cleaner för att de tycker att den är bra. BMW har kanske ingen egen...
zumpen
Ok då kan jag med gott samvete köra an injection cleaner på min i förebyggande syfte då =) öhhh en dum fråga? häller man den i soppan eller hur funkar det? tänkte för att bilen är ju nu avställd och då kan det ju kanske vara mindre bra och hälla den i bensinen nu då jag ej kommer att köra bilen?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är ju spridarna du ska göras rent så då blir det svårt. Om du inte kör slut en tank på tomgång förstås :)

Länk
bl
2.294
blixten
325i -88
Du får väl vänta till i vår.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Kan starkt rekommendera Redlines cleaner om behov av rengöring finns. Har hällt i lite i tanken nu när M5:an är avställd (skulle i och för sig kunna göra det när det är dags att ta fram bilen i vår istället).

Zumpen: Behöver du väl inte om bilen går bra?
zumpen
Japp det blir att vänta till ivår då.. ska man köra på nåt speciellt sätt eller kör man som vanligt? Jag menar att man kanske ska vara försiktig att varva för mycket och så?
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag har hört att injectorcleaner kan ta med sig diverse jox från bränslesystemet och sätta igen spridarna istället. Men det är bara en hörsägen...

//Erik//
zumpen
Kane: Jag vill i förebyggande syfte bara =) fast bara om det inte är en krävande precess för motorn i övrigt att köra med injektion cleaner.. jag menar jag vill ju inte riskera att skada motorn i onödan, men som jag ser det så vill jag gärna göra det i förebyggande syfte..
zumpen
Kane: glömde fråga! varför har du hällt i tanken nu när bilen bara står? gör väl ingen nytta då eller?
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Om det bara skall vara förebyggande räcker det med Injectiontrim, innehåller smörjande och frost skyddade medel. Jag kör med det istället för K-skydd.

---------BMW ///M3----------
zumpen
en sak till! det första jag ska göra när bilen ska rullas ut är ju att besiktia den och då undrar jag självklart om avgas värderna kan ändras pga att man har det i tanken? har ju ingen lust att få dåliga avgas värden bara för att jag har injection cleaner i tanken när jag ska besikta den! =)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

K-skydd. Det finns väl i bensinen redan?

Hur många har förresten råkat ut för en ispropp nån gång?

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett litet tips som kan spara en del pengar för de som bor i mälardalen:
All bensin i mälardalen (och troligen på en del ställen till) innehåller ca 5% etanol av miljöskäl. Därmed är det onödigt att slå på extra K-skydd i sådan bensin.

Injectintrim brukar mest bestå av etanol och något detergentadditiv (rengöringsmedel).
Injectioncleaner är nästan enbart lacknafta samt någon/några smörjande ingrediens/-er.

Mvh
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Testade på skoj STP's complete (injection cleaner) på M5an med resultatet att den började spika på fullast......inte sååååå bra......tankade upp ny fräsch 98 med lite racesoppa direkt och så försvann det. Är därför lite skeptisk mot sådana tillsattser.

"One for economy and One for the fun of it"
Ni som racar med era bilar prova att slå i teolen
(vet ej om stavningen är ok)dte är ett medel som en del turbo åkare använder för att höja oktantalet. skall prova detta till våren men nu står den i garaget

Kör på höger sida
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Toulen funkar tror det har ett oktantal på 120 eller var det 112? Toulen är dock något man ska passa sig för att handskas med då det är mycket giftigt och dessutom dokumenterat cancerframkallande.

"One for economy and One for the fun of it"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.