|
|
|
|---|---|
Christer Lundman |
Hej Har nu med min tdsA råkat ut för följande 4 ggr; Startar utan problem, går mjukt och fint som bara en BMW-motor gör, när jag lägger i en växel och kör iväg vill den inte utan dör, sedan får man slita som en galning med att få igång den igen, därefter funkar den igen. Av en händelse så släppte jag på tanklocket medans jag väntade på att få starthjälp via kabel, det var ett så starkt undertryck i tanken så man hörde hur tanken "ploppade" ut samtidigt som det strömmade in oerhörda mängder luft. När man ska starta så tar det cirka 4-5minuter innan den går igång, den startar ibland för att dö direkt. Pump, förpump, glödstift, spridare är bytt av föregående ägare. Har bara hänt mig när det varit minusgrader. Vad beror detta på? Hur ser luftningen ut till tanken, sker det via tanklocket eller hur fungerar det? Mvh Christer |
|
Är rätt säker på att det finns ett luftningsrör undertill, men jag kommer inte ihåg exakt hur det sitter. Däremot kan detta vara ditt problem så kolla luftningen. Förpumpen kan jag säga fungerar inte om inte luftningen till tanken fungerar. Pumpen går visserligen, men den har en litet "övertrycksrör" eller vad man ska kalla den som gör att dieseln cirkulerar endast i tanken om trycket i bränsleröret är för högt, detsamma sker om det inte kan komma in luft i tanken. Sedan kom jag inte heller ihåg om tanken är av plast eller plåt? Är den av plåt så riskerar man att tanken krymper om inte luftingen fungerar. Kanske någon annan vet bättre hur själva luftningen funkade och kan ge dig ett tips, men just för dieseln tror jag inte det är särskilt bra med detta undertryck! ------------------ Always Diesel |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Prova att köra utan lock, så kan du direkt märka eventuell skillnad. MVH Hasso Länk |
Christer Lundman |
Hej Körde en lång sväng igår utan tanklock. Det fungerade perferkt, nu ska jag bara hitta felet också... |
| Är det bara vid minusgrader som felet uppstår så kan det var avluftningen som har fått ngn böj där det samlas kondensvatten och fryser till en plugg. | |
|
Vet inte om det är samma på diesel men på min bensinare sitter avluftningen i bakkant ngt till höger om mitten. Om du plockar bort tankgivaren ser du den inifrån tanken. (Jag har plasttank). Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.