|
|
|
|---|---|
|
Funderade nyss på vad det kan tänkas vara för skillnad på ett däck som är 235/40 & 235/45. Finns även 235/50. Men vad är skillnaden förutom utseende och pris? Beter sig bilen annorlunda? Har sett att vissa kör med 225 fram och 245 bak också. Är detta bara för utseende eller finns det nån baktanke som snabbare styrning eller bättre fäste? Sen undrar jag vad man minst och max kan använda för däck på original fälgen. Tacksam för hjälp. | |
|
Tjena! Det betyder profilen på däcket,40 står för att höjden på däcket är 40 % av bredden på däcket....50-är alltså 50 % på bredd osv.. Skillnaden blir den att ju mindre profil på däcket desto mindre kränger bilen i sidled,men bilen blir stöttigare på ggrund av att det blir mindre luft som tar upp ojämnheter och gupp. Ha det... Mathias |
|
|
En viktig sak att tänka på är att du förändrar däckets rullningsomkrets genom att ändra profilhöjden. Undvik allt för stora ändringar eftersom det ger felvisning på bland annat hastighetsmätaren. Enligt lagen får du förändra rullningsomkretsen med 5% (upp eller ner), men redan vid 2% märker du skillnad. Mvh |
|
|
För att ytterligare tydliggöra det hela...om du har däck som t ex är 215/45 och vill ha bredare däck så måste du samtidigt gå ner i profil för att hjulets omkrets inte ska förändras. Lämpligt är då t ex 235/40. I dom fall bakdäcken är bredare så har dom också ofta en lägre profil, t ex 235/40-18 fram och 265/35-18 bak. |
|
| Jag hade i sommras 235/35 19" fram och 265/30 19" bak... jag åker på 225/45 17" nu (vinterdäck... och jag tycker inte att det blir så mycket stötigare med 19" som man skulle tro...utan det är rätt bekvämt. Men har man åkte med så låg profil så vill man inte åka på en högre i igen... för jäklar vad det svajar... | |
|
hade 235/40 18" runt om på min 325ic-94 skulle nog ha valt mindre breda däck i fram för bilen blev lite väl spårkänslig... Länk |
|
| Verkar som det inte är så dumt att köra med 225/45 17" fram & 245/45 17" bak. Då får man fett utseende samtidigt som bilen inte blir för spår känslig. Går man upp i tum på fälgarna visar ju hastighetsmätaren fel. Det gillar inte jag... | |
|
Vilken tum fälgarna har spelar ingen som helst roll för hastighetsmätarens visning, det är hjulets rullningsomkrets som avgör det. Jeppe |
|
|
Jag har 215/45 R17 fram och 235/40 R17 bak, funkar fint. Dock så tar det i lite när man svänger max, men det beror nog på sänkningen(som skall höjas). Komforten är väl inte det bästa men snyggt..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.