|
|
|
|---|---|
|
Hej ska lämna in min bil på Oljeservice ca:900-1000kr och byte av länkarmsbussning bak (främre)ca:900-1000kr är inte hos BMW men det är deras "gamla verkstad" här i Borås som dem är visst väldigt kunniga. Undrar detta eftersom det är min första bil och jag vet inte vad allt kostar, skulle va bra att få höra om man betalar för mycket...:-) Mvh Daniel | |
|
Priset på själva oljeservicen är i hög grad beroende på vilken olja de slår i! Är det en högkvalitativ syntetolja, brukar de väl debitera kunden någonstans runt 150kr/litern. Din motor har en oljevolym på 6,5 liter. Oljefilter och packningar brukar ligga på strax under 100-lappen. Materielkostnad för oljeservice (syntetolja av god kvalitét) = ca 1000kr Arbetstid för oljebytet är nog ca 10-15 minuter (om de är långsamma!). Om de slår på en delsyntetisk olja i normalfallet skulle jag personligen rekommendera dig att lägga till några kronor och få en helsyntetisk olja i stället. Detta då den är betydligt bättre! Priset för bussningsbytet låter väl inte så blodigt... Mvh |
|
|
Som tidigare skrivare skriver . Allt beror nästan på vilken olja du får i motorn. Tror att BMW i GBG ta ca 1500:- för en oljeservice men man skall inte jämföra äpple med päron. Annars tycker jag du fått vettiga priser men det är beroende på vad du fått |
|
|
Länkarmsbussningarna byttes för 1800:- på min förra bil, en e36. Hos Bmw ska tilläggas... Länk |
|
|
Nya råd och rön. Jag har hört att syntet olja inte alls är det bästa för motorn. En riktig råolja smörjer bättre och har högre verkningsgrad så frågan är om BMW verkligen slänger i syntetolja numera. |
|
|
Johan, jag hoppas att du skämtar! Det påståendet var något av det mest befängda och osannolika jag har hört på länge! Råolja är definitivt inte att rekommendera som smörjmedel i en motor. Den innehåller mängder med föroreningar och riktigt tunga kolväten som inte har bra smörjande egenskaper. Däremot skitar den garanterat ner motorn invändigt! Vem är din källa? (Under förutsättning att ditt påstående inte är ett dåligt skämt som kan förleda okritiska läsare av ditt inlägg?) Om du menar mineralolja så är den oljans egenskaper underlägsna en syntetolja i alla avseende utom literpriset! (Syntetoljans högre literpris tjänas ändå in med då den sasmtidigt medger betydligt längre bytesintervaller än en mineraloljas = lägre kostnad/mil!) Mvh |
|
| Det lät väl inte så blodigt var det inkl. moms? | |
|
Tacksam för era svar, vet inte vad det är för olja men jag ska fråga dem när jag lämnar in den på Tisdag nästa vecka. Välja ju självklart den bästa! olja té min pärla :-). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.