|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte starta en lång tråd dår alla 7 serieägare kan posta sin egen skattning av bilens bruksvärde i förhållande till marknadsvärde. För mig blir det 3 dvs mitt bruksvärde 150000-180000 är säkert 3 gånger högre än vad marknadsvärde på bilen är. dvs enabrt en större katastrof skulle få mig att erbjuda bilen till försäljning. Som svar räcker altså enstaka siffra 1,2,3,4,5 . Förhoppningsvis ligger vi alla gott över 1. Gissar själv jag ligger rundt medelvärdet :) | |
Svärd |
Blir jag bland de första på den långa tråden då. Kan du utvecka lite mer vad du menar med bruksvärde?? För mig är ju bilen mer eller mindre ovärderlig. En klar femma då. //Martin GOTLAND har allt, förutom SALT!! |
|
Hej Mitt bruksvärde blir en 3:a. Kan behålla den men säljer den nog ändå snart. Jag är lite kluven om jag skall sälja den eller ej. Mycket bil för lite pengar. MVH Daniel ~~~~~~~~~~~~~~ Länk |
|
|
Ett rimligt mått skulle vel vara marknadspris på den bil du skulle kunde byta ut din BMW 7-serie med. Typ jag skulle kunde (teoretisk) byta bort nuvarande bil med 540 touring -95 eller Volvo X -97 eller Saab nånting. Priset på utbytesbilen skulle kunde användas som skattning av nuvarande bruksvärde. Provkörde föresten en 316 Compact 2001 tillräckt med mil för att kunde säkert att jag inte kunde tänka mig byta mot den :) Fast vill inte vara nån definitionsdiktator av termen "bruksvärde" |
|
|
Här byts inget, eventuellt mot en större e32 eller e38. Men saningen är nog att e32 stannar kvar och en e38 sparas ihop till istället:) |
|
|
Hej! Jag älskar verkligen min bil, jag vill bara ut och köra men tyvärr står den i vinterdvala. Det enda som skulle kunna få mig att sälja den är om jag står och behöver lite pengar till en e38. Ska köpa en 740iA -96 el -97 fullutrustad. Men jag har hört att man behöver pengar för att handla, minns inte riktigt källan ;) Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Hombre, Det intressanta är väl inte vad bilen kostar i inköp utan vad slutsumman per mil har blivit under tiden man haft bilen. Räntekostad, drivmedel, värdeminskning, försäkring, service mm. Kan då tänka mig att priset per mil ligger 2-3ggr högre för en 7-serie jmfrt med tex 316 compact. Är compacten alltför ny kanske värdeminskningen gör att skillnaden minskar. Åker själv 318-97 men skulle mycket hellre åka tex långmilad 740 -95. 740 något dyrare i inköpspris men driftskostnaden får mig att välja 318, just nu iallafall. |
|
|
Valet är hur lätt som helst...ta en 7-serie bil och kolla priset, långt under vad dom borde kosta jämfört med andra bilar...se sedan till kvalite, komfort,lyx, o.s.v så har du en nästan oemotståndlig bil...räknar du sedan hur mycket billigare den var i inköp (beg.) så kan du ta dom högre drifts kostnaderna med ett leende...en del tycker: köp "dyrt", åk billigt o svensson mässigt. andra tycker: köp "billigt" o åk "dyrare" men "kungligt"...och jag påstår att slut summan på båda är ganska lik...men jag njuter hellre än att "bara" förflytta mig... |
|
|
Är lite tveksam till *förhoppningen* att det i slutändan skulle vara vara like billigt att åke 7-serien som 3 eller 5 :) Skulle man t.ex åka på topplockspacknings byte på en 750 kostar det 55000.... Dubbel service, dubbel försäkring, 20% dyrare försäkring , 20% mera bränsle. Dubbel motor>dubbla antal fel. Reservdelspris 20% högre... Att det skulle gå att rita någon sorts graf där 750 kostnad per mil skulle bli lik en 520 förutsätter att du jämför nyinköpt 520 med med äldre 750 under kanske 2 år... |
|
|
3-4. Säljer den aldrig, som det känns idag i alla fall. Sparar nog till nästa, hoppar nog e38 och köper en 850csi. Men behåller nog e32´n alla fall. Som det känns nu men man kan ju ändra sig innan det blir dax..... |
|
|
Har följt 7 forumet sedan jag köpte "otto"... Har sett flera falla ifrån. Trodde ett tag att svärdska skulle bli en av dom :) Men han överraskade stort och vann på upploppssidan :) |
|
Paap Reeder |
Hej! Orsaken till att jag köpte en E 32 är enbart det factum est att det sitter en BMW "Vinkeltolva" i den. Tveksam om jag skulle byta tex min 5-ser mot en 730 / 735 E 32. Jag har inte skaffat mig en M70 för att sälja eller byta den - precis samma gäller för min hustru. Inte fanken gifter man sig med den baktanken att senare byta upp eller ner sig? Det finns säkert både billigare och effektivare bilar men nu har jag bestämt mig. Sedan må den sammantaget bli dyr eller billig (givetvis inom vissa vettiga gränser). Om ngn bjuder mig >150´ för min -91 så må det sunda förnuftet säga att det må vara hänt men kommer sedan att på stört köpa en annan M 70. Alltså blir summan av den kardemumman = No deal! MVH /// Paap R |
|
Så din siffra hamnar på ca 3 då Paap ? |
|
|
Imorgon ligger förhoppnings mitt bruksvärde högt. Ska åka Skelleftehamn-Kristinehamn efter jobbet. Ska ta det lugnare genom Borlänge denna gången. Blev för dyrt sist. Tycker förövrigt det verkar som dom fyrkantiga lådorna förökar sig varje månad :( Is & snö på skylten kombinerat med solskydd verka fungera utmärkt. Vet någon hur bra de fotar på natten ? Har någon hört om någon som fotats i mörker ? |
|
svardska |
Jo svärdska har bestämt sig för att behålla bilen, jag har nu kostat på så mkt att det börjar bli idiotiskt att sälja. Och vad ska man köpa för bil för den struntsumman som man får för den? Inte ens stora MB matchar 7 serien på långa vägar varken i komfort eller ekonomi. Men det är klart om nån vill byta bort sin 850´ så finns jag här. |
|
Svardska! en fråga, har du haft nån fetmersa? typ 500-560 SEC. el.likn.? hur är den? Jag var lite inne på det ett tag men det blev "Doris" i stället, ångrar mig inte.. |
|
svardska |
Zaharald! Hej! Are we on speeking terms again? så trevligt! Du blev så sur sist när jag antydde att du möjligen hade sniffat lite på korken. Mitt totala bilagande inkl salubilar och privata bilar uppgår väl till ca 500 st och ett antal fetmercor ingår 82-90 ungefär både se och sec. Visst dom är trevliga på sitt sätt Sec´n framför allt för att det är en så otroligt vacker bil. Men dom är dyra i drift jämförelsevis och tunga och tröga att köra precis som en 735á, rena lokomotiven. Det finns enligt mig ingen bil i denna "sonderklasse" som motsvarar BMW´s 750 alternativt 850. Vridet och potensen i V12án gör att det blir en helt annan bil. 735án blir enligt mina erfarenheter rena liket i jämförelse mot 750ín precis som dom stora MB´n. MB 600 har jag däremot ingen erfarenhet av så det kanske är en annan upplevelse! Visst jag åker MB till vardags och har alltid gjort det men det är dom vanliga e-klasse för jag tycker dom är bra och hyfsat sköna att åka i till vettiga pengar. Vem är Doris? du får gärna presentera henne för en inbiten "kvinnokarl" |
|
Självklart är vi "on speeking terms" Tackar för info om fet-mersor, jag gissade rätt alltså. jag provkörde en 500SEC för tio år sen och blev lite sugen då.Trots att den är en trött pråm, men som du säger är den vacker att se på. Men detta var ju alltså långt innan jag ens fick provköra en BMW 750. "Doris" är ju min 750iL -92 naturligtvis. så nu är du presenterad, hon finns i galleriet, Länk Väldigt lik den du har om jag inte tar helt fel, vi är rörande eniga om vilken bil det ska va alltså. Kommer nog aldrig att göra mig av med e32án men nästa blir en 850, helt klart. zaharald |
|
Paap Reeder |
Hej "hombre"! Med Dina långa pendlingsavstånd erfordras helt klart en M 70. Installera en Autobahn Covert eller liknande så blir det billigare också - fast just i Borlánge finns väl inga skåp ännu. MVH /// Paap R |
|
å min 740 är då avställd för vintern, morrr! till salu nej! men visst som dom flesta tidigare sagt 150-160tkr så är man nog tvungen att at sig en funderare H/Pasi Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
Zaharald, Jag har varit "otrogen" med MB 560 SEC för inte så länge sedan och visst är det lika bra vagnar som BMW, utan att tveka. Fast körglädjen och detaljlösningarna är inte den samma!!!! Gillar du att åka lädersoffa mer än att köra bil, så köp en MB. Samma jämförelse gäller för MB600 och E32 - E38. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.