|
|
|
|---|---|
|
Hej håller på att koppla slutsteg till min bil så jag drog kablar plus, minus, remote från Stereon direkt. då såg jag att det finns ett stort utrymme under handsfacket om man drar loss en inredningsbit under vid fötterna om man säger så. Där finns gott om plats för steget och då sliper man ju dra så mö kabblar bara 1 till basen bak. Va massa sladar och så där mer vet jag inte va rätt mörkt ute nu när jag kolla. Någon som har provat att ha det där? Mvh Daniel | |
| Att dra strömmen till slutsteget från stereon låter inte som en bra ide. Du bör nog ha minst 8 mm2 hur litet steget än är (Kraftigare steg = fetare strömkablar, finns tabeller för det där...), direkt från batteriet. Var du sen placerar steget har ingen betydelse, bara det kan kylas dvs inte instängt. | |
|
Jag har placerat mitt slutsteg till framsystemet under motronicboxen i handskfacket. Det har funkat bra utan att bli varmt men det driver ju bara ett framsystem. Handskfack är ju bara onödiga ändå. Det finns plats för lite papper i handskfacket nu och det räcker för mig. /Anders |
|
|
Ok ska nog koppla det där bak istället då men minus kabeln kan jag koppla den till batteriets minus pol lr måste jag hitta någon skruv i chasiet!? Sen har jag inte något steg till Framhögtalarna och bakre utan driver bara basen med steget kan det va därför det låter "skit" om jag höjer för mycket lr klara kanske mina högtalare inte av mer, fram och bak Pioneer 100w 5/25, plus skrikare. Stereon är JVC 4*40W. Sen har jag hört nåt om delningsfilter är det ett sånt jag kanske behöver?! Tack för era svar! |
|
|
Jorda i karossen , att ta minus direkt från batteriet ger i de flesta fall störningar . Delningsfilter till basen finns till 90% på steget inbyggt . MVH TONY ///M3 |
|
|
Du menar väl tvärtom? Lägst impedans och minst störningar finns var i elsystemet? Enda undantaget är om all el och elektronik vore tvåpoligt inkopplat och hade EN gemensam jordpunkt, då skulle denna använts. FP |
|
|
Folke , har du sätt någon "sasca"-proffsbil som har dragit jorden direkt från batteri ?! Vanligaste punkten när man har störningar är jorden ! Om du inte tror mig ta då och läs ex. stoffes eller backes ljudbok , båda säger samma sak . Inte för att jag helt motsäger mig din teori , men det är nog just teroi inte fakta . (inget illa menat) MVH TONY ///M3 |
|
|
Helt OK. Men jag bygger min erfarenhet på dels teori, dels egna undersökningar och ett otal installationer. Tyvärr, jag är inte så impad av sasca-köret, allt för mycket av det de håller på med går ut på max ljudstyrka, men mindre musikalitet. Vad spelar det för roll om det finns generatorstörningar om anläggningen skall användas till att producera megafjärtar på några sekunder som det de visade på dumburken för ett par veckor sen? För att göra en lång förklaring lite kortare: Bilen består av ett plåtchassi som fungerar som ena ledaren i elsystemet. I chassiet flyter även rippelströmmar när generatorn laddar, dessutom är inte chassiet gjort av nån vidare bra ledare som t.ex koppar. Om du då fyttar ut matningen från batteriets minuspol till någonstans på plåtchassiet så får du också del av störningarna. Så enkelt är det. Kolla gärna med "riktiga" proffs, inom t.ex fartyg, industrier med stora metallstrukturer, studios, eller någon annanstans där man skulle kunna frestas att använda skärmar, jordade strukturer eller chassi som återledare för matningsströmmen. Aldrig i livet! FP |
|
|
meningarna går isär lite ... men en sak är vi överäns om det viktigaste är att man inte har störningar i sin anläggning ! Angående SASCA , har du fått det lite om bakfoten . Sasca = finlir , endast ljudkvalite bedöms samt installatonen DB dragrace = spela HÖGST (db) , skiter i hur det ser ut Får jag fråga hur du bruka göra när du bygger från början i en bil , drar du minus och plus från batteriet hela vägen bak ?! Plus självklart men minus ... nää tror inte det . MVH TONY ///M3 |
|
|
OK, visst är det så. Och jag provocerar gärna lite ibland ang SASCA och dylikt, vill minnas att det började med högljud. Ang. matningen: Självklart drar jag dubbla kablar men inte nödvändigtvis neonfärgade 35 kvmm. Med batteriet bak är det ju lättare, men generatorn sitter ju alltid på motorn och matar sin ström enpoligt via chassi osv. Alldeles oavsett så är det skilda jordpunkter på de olika enheterna som oftast ställer till det. FP |
|
|
Håller med Anders om att handsfack är onödiga.. Själv tryckte jag in en sluten låda på 16 liter "bakom" handskfacket. //Nicke |
|
| Monterade mitt slutsteg i E36:an under handskfacket. Funkade kanon. Kan skicka en (möjligen avskräckande) bild om du vill? | |
|
Jepp skicka gärna en bild! så jag får se hur du gjort. Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.