|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen köpt en 320i -99:a, nu har jag fått för mig att det "tickar" ganska markant ifrån motorn på tomgång när man lyssnar med öppen motorhuv. När jag inte begriper ett skvatt om motorer undrar jag om detta är normalt eller inte.Jag har lyssnat med en skruvmejsel på motorblocket och hör då tydligt hur det tickar. Hoppas det finns någon som kan besvara detta.I övrigt går motorn jämt och inga övriga konstigheter märks, Anders | |
|
Det är troligtvis spridarna du hör, med tanke på årsmodellen så lär det väl inte vara tal om något annat. Helt normalt med lite tickande därifrån. _______________________ Önskar köpa 535 E28/E34 |
|
|
Allt är ju relativt! vad menar du med markant? Tänk på att i en motor finns det många delar som rör sig och kan ge ljud ifrån sig. Min motor tickar lite, men inget som jag har reagerat över. Den tickar mindre än de flesta motorer som jag har hört. Jag misstänker precis som Grenberg att det är spridarna du hör! Ta en 50cm lång trädgårdsslang eller liknande och sätt ena delen vid örat och sedan flyttar du runt den andra änden för att höra varifrån ljudet kommer. Hur långt har bilen gått? Mvh |
|
|
Det är spridarna som tickar och det beror på att dem är elstyrda. Det bygger på samma princip som ett relä. Mata på ström -> Reläet/spridaren släpper genom ström/bensin -> släpp ström -> reläet/spridaren släpper inte igenom nånting. varje gång strömmen blir 1-ställd eller 0-ställd klickar det till. Alla bilar jag haft med elektriska insprytningar har tickat, går ej att komma undan ///M-power for the folks!!! |
|
| Kan det inte vara VANOS systemet du hör... det tickar (knackar) en del efter vad jag hört... min 520i -02 låter snudd på som en diesel innan den fått upp värmen i motorn (dock inte så illa som en som en kall diesel...)... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.