AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.117

kattersättar rör..

Sida 1 av 2
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
Någon som vet längden på själv katalysator delen till en M3'a från 95? Tänkte ge mig på att bygga en kattersättare, och för tillfället står bilen på annan ort så ja kan inte mäta själv, nå´n som har en aning? Sen har ja fått reda på att den kattersättare som går att köpa hos köhler racing är 2 3/4 tum medans orginalet är 2½ tum, vart kan man få tag på sådana rör och behövs något mer?

Mvh Johan
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
tänker i samma banor rör borde man kunna fixa på mekonomen a: 100 kr metern..... sen är det bara att fixa en gammal kass katalystor på skroten och kapa bort burken samt dit med fästen på röret gjorde så på min gammla 318 i -88....

Min gammla bil !
Länk
Mvh/ Daniel

Önskar köpa m3 front + kjolar inga fantasi priser även oz mito samt el-hiss knapp !!!!!!!!!!
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
Jo, det borde juh funka..men..måste man verkligen lägga ner sig så pass mycke att man tar med burken, borde inte ett rakt rör funka bra?
Kollade på mekonomen idag, men dom hade bara 2½ tum..va tror du? 96:- kostade det.

/Johan
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
det går att ta 3" tums sen en adapter sen svetsa jag tänkte mest att det var praktiskt sen när man vill besiktia !!!! eller att bara tabort katten och sen svetsa det är en baggis men man vill kunna ändra tillbaka sen på under en halvtimme !!!?

Min gammla bil !
Länk
Mvh/ Daniel

Önskar köpa m3 front + kjolar inga fantasi priser även oz mito samt el-hiss knapp !!!!!!!!!!
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
okej, jo det är sant..ja tror att ja kör rakt rör, men då kanske man skulle satsa på 3" på en gång då, du vet inte längden på grejjerna eller? tror du en meter räcker?
ant
en meter räcker inte till båda tror jag.
kompisen hade sina kattar stående i garaget hemma hos sig. dessa var mer än halvmetern långa om jag inte missminner mig.

=============================
Länk
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
okej, näe ja tror inte heller att det räcker med en meter men 2 x 1 meter borde räcka..
*clyzzon*
Jag tror att 3´" blir för stort, lite motstånd måste ju finnas och varför använda 3" rör när resten av avgassystemet har 2,5" och anslutningarna mellan kattersättningen och avgassystemet kommer att bli 2,5"

Det blir kanonbra med 2,5"

Länk

überklåparn
hadde 2,5 på en bil somm ja trimmade tykte det funkade bra

Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
ja 2* 1 meter 3 tums bör bli lagom

Min gammla bil !
Länk
Mvh/ Daniel

cl
185
clyzzon
330i Touring -03
MNS_M3: Okej, jo kanske..ja tänkte mest på att den man köper från Köhler är 2 3/4 tum..så ja tänkte att 3" inte gör så mycket, det skiljer bara några kronor i pris, men det kanske är som du säger..kanske skulle ta 2 ½ tums.

/Johan
Ni
126
Ninja rejser
850i -91
740i -97
Såg ni att bilsport inte kunda mäta nån effekt skillnad på sin kadett med eller utan kat i detta nummer. Är detta nått påhitt eller???

Om fartblindhet var en erkänd sjukdom skulle jag vara sjukskriven 24/7
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
Det såg ja faktikst inte, det blir till att testa helt enkelt, ger det inget så åker väl kattarna på igen.
Däremot läste jag nå´n stanns att det skulle bli fler flygande besiktningar..det är mindre bra när man inte har nå´n avgasrening.

/Johan

email jobb: johan.claesson@anovo.se
email hem: johan.claesson@home.se

/// Clyzzon
På M3 3.0 ger köhlers kattersättare 16hk. Använde iallafall den på en 325E36 , blev bättre vrid. Rekomenderas att ni plockar bort katten om ni vill ha mer hk i M3an.

Mvh
Patrik
BM
118
BMW-Niklas
E24 635csi-87
E39 525ia touring-02
E36 323TI SLE-00
E87 118d-10
Ett tips till er som funderar på att ta bort katalysatorn är kolla om man får böter om katalysatorn är bortplockad. Har hört talas om att det skulle vara ett miljöbrott som ger saftiga böter.

För att undvika detta så kolla antingen upp det eller skär upp en trasig katalysator och svetsa dir ett rakt rör igenom så går det inte att se att den är fifflad med.

BMW när du hellre kör än låter dig köras
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
BMW-Niklas: Jo det är helt sant att det ger böter, vet dock inte hur mycket, och det är just vid "flygande besiktning" som detta kan upptäckas, men ja skulle vilja se den som lägger sig under bilen och tittar om det finns nå´n katt där, nu är juh frågan om dom vet hur det ser ut från bil till bil också, det största risken är väl dock att dom gör ett test på avgaserna. Får väl skylla på dålig bensin :)

/Johan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det förekommer att bilar kommer in på efterkontroll efter flygande besiktning och har fått anmärkning på att katalysatorn saknats. Det ger böter på plats, sen kan man även bli dömd att betala en "miljöstraffavgift". Har hört om upp till 25000:-, men vet inte om det verkligen är sant.

Jeppe
Tim_318i
Man får 400:- i böter ifall man kör utan katt, också får du också göra en efterkontroll.

//

Tim
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
man får hoppas på att man hinner skruva på orginalet innan man ska på undersökning då.

/Johan
Det är väll bara att sänka bilen så mycket att "den snokande Polisen" inte får in huvudet och ser om där är en katt eller ej! Tror ju knappast att dom har med mätutrustning för att kolla avgaserna! Isåfall är det ju bara att säga, nääe, har den gått sönder nu igen!! =)
Jag har bara varit med om att de kollar däck, lysen, körkort etc....

Mvh
Patrik
Har en kompis som blev stoppad i sin Turbo konverterade Astra GSI. Polisen sa att dom hadde sett 1/2 meter långa flammor ur hans slut rör.
Dom frågade om han hadde någon katt på bilen och han svarade ja.
Ena polisen la sig under å kollade och han sa det ser bra ut.
Dom sa även att man kunde få upp till 25 000kr i möljö bötre om man körde utan katt.

Kompisen hadde ett 3" system helavägen med en ljudämpare.

* BMW-Niklas *
vist är det bästa att sätta en tom katt på röret, då vid en eventuell kontrol så ser det ju bra ut i alla fall.

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.