AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
725

Kopplingsproblem e30!

Inspectah
Fick under helgen problem med kopplingen på min 320-88.
Den fastnar i botten och kommer inte tillbaka,därmed väldigt svårkörd eftersom den efter 5-10 sek inte tar något alls!

Har haft bort slavcylinder (den till vänster om lådan) och ur den rann en inte alls trevlig olja,nämligen svart! Efter det fungerade den aningen bättre men ändå inte bra. Frågan är då om det är slav- eller huvudcylindern som behöver bytas. Tidigare inlägg pekar på den senare. Obs! Verkar inte ha läckt någonstans!
Långt inlägg,men hoppas nån vet bättre än mig.

_hubbe_
Var du noga med luftningen när du satte tillbaka slav-cylindern?? Jag har själv haft problem med att lufta koppliongen på min, men du kan lufta "baklänges", det gör saken enklare...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Huvudcylindern fick jag sätta nya packningar i och slavcylindern fick jag byta. Plus ny bromsolja. Då funkade det men det tog 3 veckor att komma på. zzzz
Hade vatten i bromsoljan som frös....det var så det börjad för mig. Svag punkt på e30 är kopplingen när det blir riktigt kallt har jag hört.

-Det är inte den höga farten som dödar utan de plötsliga stoppen

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Lossa på kåpan under instrumentet och lyssna på slav- cylindern samtidigt som du trycker ned kopplingen.
Hör du då ett sörplande ljud är det den som är den felande länken.

Lycka till!

Mvh Håkan
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Låter som ditt problem är huvudcylindern....

-----------------------
Min E30:
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Men packa inte om den köp en ny istället...

-----------------------
Min E30:
Länk
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen!

Skrev fel förrut, menade huvudcylindern.
Slavcylindern är den som sitter under bilen.
Sorry!

Mvh Håkan
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Misstänkte det det var därför jag rättaade dig :)

-----------------------
Min E30:
Länk
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
På min E30 gick returfjädern i huvudcylinderna av. I och med det orkade den inte trycka tillbaka kolven i huvudcylindern. Mixtrade dit en annan fjäder så var problemet löst.

//Erik//
Inspectah
Nu är det löst! Bytte huvudcylinder och luftade ur, sen var det inga problem. Tack för tipsen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.