|
|
|
|---|---|
zumpen |
Jag kollade runt och skulle jämföra mina avgasvärden men några har på BMW-powers men jag hittade inte så mycket.. jag blev lite fundersam när jag kollade i gamla bisiktnings pappret och CO var 0.0 och LAMBDA var precis på gränsen, för övrigt såg det ut så här: Inom parentes är gränsvärden som står på besiktnings pappret. CO 0.0 (0.5) CO2500 0.1 (0.3) HC 053 (100) LAMBDA 1.03 (0.97-1.03) Ser det normalt ut eller? |
|
ja, värdena är ju onekligen inom gränsvärdena. tuta o kör. |
|
zumpen |
Jag tänker på lambda värdet! det är ju på gränsen! hur blir ett lambda värde för högt eller lågt? |
|
Motorn går för fett eller för magert. Är det inom gränsvärdena är det bara att tuta och köra! Mvh |
|
| Är servicen inte gjor på ett tag så kan värdena stiga något. (täta filter etc.) | |
|
lambda 1.03 tyder på mager blandning. men jag hade samma. regbes i januari. lambda 1.00 sen bes jag på en annan station i september tror jag. fick 1.03. fick vid regbes 1 i hc. medans på den andre stationen fick jag 50 eller 60 i hc. skall se vad jag får på nästa bes. |
|
|
Då även HC-värdet ligger högt beror det sannolikt bara på katalysatorns temperatur. Jeppe |
|
|
Tänk på att vid mätning av avg.värden är det mycket viktigt att motorn är ordentligt varmkörd, annars blir värdena felaktiga. /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
Labda värdet kan också indikera på ett läckande avgassystem, vilket jag själv fick erfara (1.07). Efter bytet så låg det på 1.00. I mitt fall var det några 3-4st milimeter "stora" hål på bakre ljuddämparen som höjde värdet. Mvh.Patric |
|
|
Lambda ;) Mvh.Patric |
|
|
Är det endast lambdavärdet så är det med största sannolikhet ett läckage. Men är det ett eller flera andra värden som inte heller stämmer är det nog inte så enkelt. Är t.ex. HC-värdet högt så blir förmodligen även lambdavärdet felaktigt då lambdavärdet inte egentligen är ett mätvärde utan ett beräknat värde baserat på hela fyrgasmätningen. Jeppe |
|
|
Är en hel vetenskap med dessa avgasvärden!!! Högt HC behöver inte betyda felaktigt lambda värde. Min bil trilskas med att ha högt HC men övriga värden inom gränser. CO 0.0 (0.5) CO2500 0.0 (0.3) HC 100 (100) LAMBDA 1.00 (0.97-1.03) Finns det ingen bra sida som utreder avgasvärden och vilka fel som kan vara till grunden för felen. |
|
|
ja asso vid regbes klarade ej min bil kraven först. Så besmannen körde iväg en runda med bilen för att värma den och mätte sedan direkt efter det med perfekta värden 1hc och 1,00 lambda som följd. Jag besade ej den andre gången men tror de tog värdena där direkt och de var godkända men ej lika bra som då han körde en runda och tog värdena direkt efter det. |
|
| Tryck i lite k-sprit först. Varm kör den sen ordentligt innan så ska det inte vara några problem. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.