|
|
|
|---|---|
|
Det har varit en del snack här på forumet om oseriösa bilhandlare de senaste dagarna. Har inget att invända i frågan utan vill bara få reda på era åsikter om hur vanligt det egentligen är. Min lite svårbevisade teori är att det är mycket vanligt bland ett stort antal mindre bilhandlare. Vill inte gå in på några specifika exempel, nöjer mig med att dra ett generellt exempel. Bilen i fråga som gått ca 14000 mil sätts ut till priset 250000:-, efter ca 4-5 månader utan försäljning sänks den så till 210000:- En 16 % sänkning på 4-5 månader. Bilen borde vara en totalt iskall affär för handlaren ifråga. Om den inte redan vid importen var bra mycket billigare m.a.o med största sannolikhet i efterhand skruvad alltså. Den här typen av objekt ser jag jätteofta hos mindre handlare. Det gäller såväl BMW som MB och en del andra tyska vagnar. Ska man tro på bilhandlaren och vara nöjd med en kraftig prissänkning eller ska man utgå från att en handlare knappast tolererar ett sånt pristapp på 4-5 månader. Vad tror/tycker ni? | |
|
Jag vet inte hur dessa handlare resonerar men i exemplet med Alpinan så var det ju en prisskillnad på ca. 40' mellan annonserna på mobile och bytbil och med all säkerhet så har den svenska handlaren inte betalat mobile-priset när han köpte den så det finns ju en rejäl buffert. Skulle han ha tur att bli av med bilen snabbt så gör han en bra vinst. Blir bilen stående så kan han ju lugnt sänka priset med 20-30% för att få iväg den och ändå göra en vinst. Det kostar ju en del för honom att ha den stående i form av kapitalbindning, annonskostnader, etc. De flesta handlare lever väl ändå på att ha volym i sin försäljning och då är det bättre att få i väg bilarna snabbt, vissa med bra vinst och andra med mindre vinst. Har sett exempel på bil som varit till salu ett tag. Folk här på forumet har varit och tittat och rapporterat att det är krockat och skruvat. Bilen dyker sedan upp hos en annan försäljare 50 mil söderut och med ett högre pris... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.