|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en E38 som jag tänkte stoppa en baslåda i, och behålla originalstereon som den är. Hur kopplar man in ett extra slutsteg för att driva basen, varifrån tar man signalen?, det måste väl vara lågnivå? | |
|
Finns det ingen lågnivå på orginalet kan man koppla in en lågnivåadapter till de vanliga högtalarkablarna (högnivå) eller så väntar du på att Folke hör av sig och ger dig tips. Har hört att han är en fena på det där!! Kolla i gör-det-själv länken så kanske du har tur! |
|
|
Det måste inte vara lågnivå. Hög till lågnivåadapter, inkl jordisolator hittar du på billjudsfirmor lite varstans. Lågpassfilter måste du också ha, är kanske inbyggt i steget. Sen behöver du remotesignal från stereon för att starta steget och matningsspänning så klart. Sitter batteriet bak i bilen? I t.ex E39 sitter en hel elcentral bak, där finns bl.a. plussignal som startar när man vrider nyckeln till radioläget (funkar som remote). Kanske du har nåt liknande, då kan du klara dig med all koppling bak i skuffen och slipper kabeldragning framåt FP |
|
|
tack för era svar Jag har både bmw.s originalsteg + batteriet bak så det låter som jag kan klara mej utan kabeldragning i kupén. Tar man signal från det gamla steget eller? |
|
|
tack för era svar Jag har både bmw.s originalsteg + batteriet bak så det låter som jag kan klara mej utan kabeldragning i kupén. Tar man signal från det gamla steget eller? |
|
|
I princip ja. Då har du även tillgång till startsignal osv, och även lågnivå skulle jag tro. Möjligen dämpas signalen något om man förgrenar till två steg, men det är bara att testa. Högnivån kan du alltid använda, tänk på att signalen ut kan föra likspänning mot chassi (ingången på nya steget) om steget är bryggkopplat, isf måste du använda kondensatorer/galvanisk avskiljare. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.