AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
773

Automat låda? Hur länge håller den? 540? Hjälp fort

ma
209
marwel
540ia -93
Ska köpa en 540 och är mäst orolig hur länge Automat lådan håller? Det är inte den adaptiva eftersom bilen är en -93:a. Det är den med tre lägen, Ägaren säger att DEn går som en klocka lådan alltså, Innan jag köper den tänkte jag lämmna den till BMw för lite test. Och säger de att lådan är ok borde den väll vara ok? eller? Hur känner man själv att den är ok?

Kompressorn till ACN har brakat, bränslepumpen samt lambda sonden är hyffsat nybytt, Bilen ska ha gått 17 000, Pajjar det så fort? Och kan Ac skära efter 17 000 Mil, I övrigt verkar bilen vara tiptop.

Vad säger ni 70 000? Ska man slå till, trasig AC. (5000 Kostar det att få en utbyteskompressor på BMW.)

/Marwel

70 000 minus vad det kostar att laga ACn, inte ett öre mer...... Finns ju 540 neråt 50-60 000:- , vet förståss inte skicket men är denna helt orginal verkar det ju vara lite i överkant? ACn kan gå sönder om man inte smörjer den nån gång då och då. Man bör ju köra den en gång i veckan ungefär, även på vintern, bara så kompressorn får snurra lite och smörja upp.

Mvh
Patrik
ma
209
marwel
540ia -93
Nä inte helt orginal! Nya feta fälgar! Lite lull vita blink, sänkt, osv, osv. Mycket fin inredning samt inga bucklor eller så, HAr kollat på några i Prisklassen 50-60 Då verkar det mästa vara skit. Mycket trasigt, inget läder.

JAg tror 70 Är rätt bra. Även om man får lägga 1000 - 5000 PÅ ACn.

/Marwel

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du får nog lägga till ett par tusenlappar till på Ac-kontot.Kostar en ytbytes 5000 kr i inköp eller monterad i körklar anläggning.Räkna med mera fel på Ac. från början.ÄR inte Kondensorn bytt tidigare, så ligger den risigt till också då livslängden börjar närma sig ett byte.Sedan tillkommer torkfilter och gas eftersom anläggningen inte funkar på ett tag, blir några hundralappar till.En lokal kylfirma eller bilverkstad med fordonsackreditering är med största sannolikhet billigare än BMW då timdebiteringen ligger på ca hälften.

MVH
Hasso
Länk

Ja
760
JanF
530i-93
Tittade på runt 25-30 st 540 i sommar/höst, visst det fanns högvis med bilar i den prisklassen 50'-60'. Men efter resande kors och tvärs i landet var det enda jag sett en samling vrak och en grundlig vy av vårt avlånga land. Gick upp lite i pris och hittade en kanonfin bil, iof en 530. Ac pumpen är ju ok att byta, mycket värre om bilen börjar få rost, det finns ju inget vettigt sätt att åtgärda.
ho
432
hombre
750iA 1991
5000 för ac renovering är glädjekalkyl som hasso skriver. Bara en service med påfyllning och lite underhåll går lätt på 2000.

Minns inte när nya gasen kom. Har 93:or gamla gasen blir det jo en större renovering bara av det skälet.
Det finns stora priskillnader och fusk finns när man ska få renoverat AC.

Hur länge brukar en AC hålla om den sköts "normalt". Läste i Vi Bilägare att bilarna brukar få göra sitt första besök hos AC-verkstäderna när bilen är runt 5 år gammal. Dags att lämna in 97:orna nu då.

Om man har en bil med ECC, och ECC:n rasar. Kommer man fortfarande ha någon form av ventilation? En vanlig AC kan väl bara kyla luften och använder sig av det befintliga ventilationpaketet, men inte hålla koll på klimatet, det får föraren göra själv. En ACC/ECC har en massa fler funktioner och är elektroniskt styrd. Eller är jag helt ute och cyklar?

"Orbes volantes existare"
och www.skrivihop.nu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.