|
|
|
|---|---|
|
Har nu skickat mail till TV4 och SVT och beskrivit det omfattande fusk som pågår med skruvade bilar. Man kan ju alltid hoppas att det kommer något gott av en eventuell granskning. Skicka gärna ni andra mail också till dessa (och till andra om ni kan komma på några) för att göra dem uppmärksamma på problemet. | |
|
Tror inte det är någon nyhet. Nyheter handlar om människor.dvs finns det bra offer för lurendrejeriet kan det vara nyheter. Att en ung manlig BMW entusiast nästan/kunde ha blev/blivit lurat smäller nog inte högst. |
|
| OM nu media hakar på det hela så kommer det vara riktat mot importbilar. Då kommer folk köpa dyrare (skruvade) svensksålda bilar i tron om att allt är okej! | |
|
Det skulle väl mycket väl gå att göra ett reportage om själva fenomenet. Jag tror inte det är många ute i stugorna som faktiskt är medvetna om hur utbrett och tekniskt raffinerat det här egentligen är. Om någon i media är det minsta intresserad av fenomenet, så tycker jag nog att det borde kunan bli något. |
|
|
Det problemet har varit på tapeten i både kvällstidningar och även uppe i tv. Men som allt annat som är med i media så glömms det bort till veckan därpå. Att hänga ut folk ala ashbergs för att dra till sig tittarsiffror gör ingen nytta utan det är upp till den enskilda individen att ta bort dom här handlarna. Dvs att inte köpa mätarfuksade bilar, och om man nu skulle köpa en sådan och kan bevisa att handlaren har pillat med mätare och service böckerna, så får man göra en polisanmälan mot han. För det är faktiskt bedrägeri att sälja en bil med justerad mätare utan att upplysa köparen om det! MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Ok, jag köper era argument, dock menade jag inte bara importerade bilar utan alla bilar som är skruvade. Någon som har bättre förslag för jag tror inte att jag är ensam om att tycka att detta är för djävligt. Kom gärna med lite konstruktiv kritik! |
|
| Om media nu (mot förmodan)skulle slå på stora trumman så kommer detta tyvärr även att drabba oss som kör seriösa, oskruvade importbilar. | |
|
Precis vad jag menade. På något sätt är det ju alltid sensations journalistik som gäller. Det kanske skulle vara något för tv3s insider. Dom körde ju storyn med verkstäder som inte höll måttet. Kanske kan man maila och säga att man är tjej och blivit drabbad, då kanske det tas upp... |
|
|
Olika media är naturligtvis intresserade av olika vinklingar - försök hitta en enskild journalist som vill ta upp tråden. Sant att både press och TV haft detta uppe tidigare, men det är mycket länge sedan det förekom nåt längre reportage i TV, såvitt jag kan minnas. Jag kan tänka mig att Trafikmagasinet eller Plus är intresserade av konsumentvinkeln. Typ "Anna, 27 lurad a bilhandlare - köpte en skruvad Mazda" följt av intervju i studion med tant, 52, med Ecco-skor som jobbar på kommunens konsumentvägledning. Om man kan presentera belagda exempel på att etablerade auktoriserade handlare sysslar med systematiska mätarbedrägerier SKULLE man med lite jobb kunna få Uppdrag Granskning att nappa på det. Men i så fall ska det vara riktigt skandalöst, och jag har i alla fall inga indikationer på att så skulle vara fallet. TV4:s Kalla fakta kan vara intresserade av att göra något om "skumraskaffärerna i bilhandeln efter EU-medlemskapet". Men det måste vara rätt saftigt även där och gärna gå att försöka nita nån ansvarig. Två arga killar som köpt skruvade E36:or räcker inte. Återstår TV3 och Insider med Robban som tydligen kommer igen nästa år. Där kan man säkert göra ett "saftigt" reportage med dold kamera och slemmig bilskojare som åker dit så det skvätter. Risken är förstås att det inte blir så nyanserat, och som nån skrev, alla importbilar dras över en kam. Möjligen kan Efterlyst göra nån mindre grej på det, men jag tror inte att det kvalar in bland kvinnomord och värdetransportrån. Slutligen: problemet med mätarskruvning är att det är väldigt enkelt och att man kan tjäna mycket pengar på det. Säg att säljaren kan höja priset med 2 kronor per skruvat mil (ja, den värderingen kan diskuteras) Om bilen är backad 14000 mil (ett färskt exempel från Värmland har nyligen varit uppe här) innebär det 28 kilobopp rakt ner i fickan på handlaren minus några hundra till den som skruvar. På en bil som kanske inte är värd 100.000. Det är pengar det. Slutsats: bedrägerierna är enkla och lönsamma. Det vi som köpare och entusiaster kan göra är att vara noggranna, kritiska och nyfikna så slipper man gå på minorna (i alla fall mer än en gång). Därför är det så bra att forumet finns så även vi ohändiga kan lära oss. My Bimmer is my mistress |
|
| Ok, då skippar vi media men är det någon som har något bra förslag. För att det är ett problem det är vi väl alla överrens om, ett stort problem. | |
|
Får jag tid och inspiration i julhelgen kan jag dra iväg några pressreleaser. Tror säkert att många tidningar tar in den eftersom flertalet av journalisterna är lediga, ämnet är intressant och de behöver hjälp med att fylla tidningen i juletider. Får lura på vem som är avsändare bara. Copy |
|
|
Ingen dum idé, men är det inte effektivare om fem, sex forumdeltagare ringer en punktmarkerad reporter och är "folkstorm"? My Bimmer is my mistress |
|
|
Kanske starta en informationskampanj och sjävla göra ett reportage som sänds via webben. Om man nu har den energin. Att dra det genom media ger nog inte så mycket mer än att man skrämmer folk som är rädda (främst för importbilar) ännu mer rädda. Vi vet ju att pressen byter åsikter lika ofta som vi byter underkläder. Dag 1: Stor femenist artikel, fördömmer pågående miss world, "pitbabes" i f1. Dag 2: Viktoria från sverige blev miss world! Svenska flickor är vackrast i världen 28 sidigt reportage i xxx idag! Dag 1: Reportage skruvade bilar Dag 2: "branchen" svarar och säger att det är bara importbilar som säljs av suspekta personer som skruvas. Allt är glömt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.