AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.082

Värmeproblem E34

Sida 1 av 2
Jo
2
Joakim Westerberg
525i-88
3.0Si-76
Min 525-88 blåser kall luft i kupe´n fast motorn är varm på tomgång. Har däremot full värme när jag kör.
Dålig cirkulation?(sliten vattenpump).Vet någon om det finns nå´n separat elektrisk cirk.pump i denna bil?

E34-Jocke
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om du inte har AC/Klimatanläggning så är "Mittutblåsen" ovanför stereon bara kalluftsintag. Dessa måste vara stängda på vintern, annars får du kallt i kupén! På andra modeller med AC så finns det en ratt mittemellan detta utblås där man kan ställa in den på rött-blått=varmt-kallt. Då kan du ha den öppen, men annars måste den vara stängd. Annars tror jag att det kan vara dina värmeventiler som kärvar, prova att knacka försiktigt på dem med något "snällt." Värmeventilerna sitter (Innifrån bilen sett) på höger sida mot torpedväggen under motorhuven. 2??? st gråa små cylinderformade saker, där det går in en massa kylarslangar. Om inte det hjälper kan du plocka bort värmeventilerna och göra rent dem. Det finns ett mekartips här på BMWPower om hur du går tillväga. Det är beskrivet till en 7-serie E32, men det borde se lika ut till 5-serien E34. Om du fortfarande inte får nån värme till kupén så kan det bero på (som du säger) dålig cirkulation, byt vattenpump och termostat och kolla så att du har tillräckligt med kylarvatten i bilen, var också mycket noga med att lufta kylsystemet!

Länk
Under värmeventilerna sitter det en cirkulationspump för värmepaketet, den kan ha gett upp. Min skriker när det är kallt därför vet jag! Ska bytas till sommaren. Kostar mellan 400-500.- har jag för mig.

Mvh
Rasmus
pr
94
pricken
525i 1991
Granitsilver
16"
Dennadäringa pumpen kan jag informationsvis tala om att den kostar 1080:-.......billigt va?

Har erfarenhet av inköp av en sådan..
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Det är värmeventilerna som kärvar/fastnat kolla mekartips under "gör det själv"
Kom ihåg fel :( pricken har rätt pris...
525ix, har man full värme när man kör men ingen/dålig värme när man står stilla är det knappast värmeventilerna.

Mvh
Rasmus
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
asso är det en elpump som förser ventilationen med vatten?

och värmeventilerna sitter de inne i kupen eller ute i motorutrymmet?
hmm skall kanske kolla mektipsen...
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
halvöppen ventil = strypning = litet flöde
tomgång = lågt pumpvarvtal = litet flöde
Resultat 2 x litet flöde = jättelitet flöde = kall bil på tomgång
Och då försvinner all strypning helt plötsligt när man kör? Joakim säger att han har full värme när han kör.
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
håller med dig SpeedLover, knappast värmeventilerna..jag har samma sak på min (klen värme på tomgång, bra annars) cirkulationspumpen känns som ett troligt alternativ.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
tror inte att cirk.pumpen inverkar så mycket. Min har varit ur funktion de senaste 3 åren och jag har inte haft någon försämrad värme.......
Da
48
Daniel Gedin
325ix -88
528i -84
520i -88 e28
Håller med "525ix"

Tänk er en trasig termostat som låst sig halvöppen,
motorn blir varm men det tar tid om det är kallt ute.
Känslan är kanske att det blir varmt men det skulle
förmodligen bli varmt fortare om ventilerna funkade som dom skulle......+ att ni skulle få värme på tomgång!
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
min bil blir varm snabbt..håller sig konstant vid mitten på tempmätaren. Då kan man väl utesluta termostat och vatten pump?
Jo
2
Joakim Westerberg
525i-88
3.0Si-76
Tack för tipsen! Har hittat en cirkulationspump under värmeventilerna.Pumpen fungerar om man kör 12v direkt på den men inte annars,har mätt spänningen i kontaktstycket som ska kopplas till den och det är 0 volt med påslagen tändning och värmevredet på.Den får alltså ingen ström. Nå´t relä nånstans som lagt av eller?(är helkass på bilel).
Mvh E34-Jocke
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
feril: det är ej samma termostat som är till motorn. utan där e visst egen termostst till ventilationen och egen elektrisk vattenpump till ventilationen.
pr
94
pricken
525i 1991
Granitsilver
16"
Joakim Westerberg:
Den där pumpen du pratar om startar inte förän du har ca:40grader på motorn, kör bilen varm och kolla sedan.
Su
30
Supersonic
BMW 320i Touring -96
Jokko! Köp min bil så får du värme...he, he
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Jag kanske inte skall säga vanligt fel men..
cirkulationspumpen under värmeventilerna har en magnet pressad/limmad på skovehjulet..den magneten kan ha lossnat för dig..du märker alldrig att pumpen är sönder.
dvs den surrar på som vanligt..
men med tiden så börjar den tjuta..
symtomen du får är att bilen blir hopplös att lufta..
du får kall kupe vid tomgång och dålig värme vid körning..

om du har det felet så går pumpen utmärkt att reparera..
bara att rengöra ytorna på skoveljulet och magneten med aceton..skrapa skovehjulet med en pryl..för att få bra fäste för limmet..montera ihop och du har en pump som går i många år till..;)

//Dogge
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Har också taskig värme i kupen. Om bilen står länge på tomgång
eller det är mycket kökörning då blir det bra värme men om man
kör landsväg typ 70,
90 eller 110 väg då blir den knappt ljummen i kupen. Tempmätaren står prick klockan 12 så det är inget med
termostaten.
Kan det möjligtvis vara fartfinden som kyler så, vill dock inte
riktigt köpa detta då det även händer vid någon plus grad.
Tips någon.

Mackan
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
kanske har spjällmotorerna för friskluftintagning fastnad i öppet läge ..dvs den blandar för mycke uteluft med tempererad luft..det här är en teori..så säker är jag juh inte

//Dogge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.