|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den Miata som min bekant har, upplevde inte som typisk japanplastig utan riktigt trevlig.Vita mätartavlor mm trevligheter.Men det är fortfarande en bit upp till BMWs "känsla" .Så det är väl bara att testa vad man trivs med. MVH Hasso Länk |
|
Att körglädjen är större i en Miata än z3 är jag nog inte ensam om att tycka, rätt stor skillnad.. tycker t om Miatan har bättre köregenskaper än Lotus Elise. T.ex. mindre understyrd och låter sig villigt balanseras på gas i bredställ. Däremot tycker jag fortfarande z3 ser lite mer manlig ut än miata.. men som jag sagt tidigare, gillar miatans utseende också och det viktigaste för mig är körglädjen. |
|
|
tja jag kan bara tillägga att jag har en kompis som har kört taxi innan i en mazda 121 och där var det inget fel på drift säkerheten tvärtom samma motor och växellåda 90000mil ja det stämmer 90000mil trodde vi ja nu har vi fått reda på att bilen rullat 110000mil fortfarande samma motor. men valet e ändå ganska enkelt en z3 så klart och 2.8 maskinen e helt underbar har både haft 528i och 328i mums motor . v8-power |
|
| Hur kan en miata från -91 kosta upp till 90k?? Den nya modellen kostar ju under 180k. Det är ett för högt andrahandsvärde. Visst är det en fin bil. Säger jag som aldrig kört eller åkt den. MG har ju en sjysst bil, utseendemässigt. MEN det är som de flesta brittiska bilar, rent skräp. En bilsäljare hade en MG inne, en 99:a för renovering av hjullager. Det var bara smulor kvar och allt behövdes bytas. Han sa också att det är typiskt brittiska bilar. Däremot är väl Rovers nyare "personbilar" av ok kvallite. | |
|
Miatan är faktiskt mer tekniskt förfinad än vad man tror. Hjulupphängningarna är steglöst justerbara, kaross/chassi är förstärkt med fackverk runt växellåda mm. Viktfördelningen är 50/50. Ok, ingen rymdfärja, men jämfört med många andra,tex MGF är det mycket bra. Sedan är drivlinan otroligt stryktålig. Oljekylda kolvar som standard, är bara en sak. Att ta ut mycket effekt utan att börja byta kolvar, stakar mm, är inga problem. Dock är kopplingen underdimensionerad. För min del som gillar att smiska bana, är Miatan mitt val före en Z3 1.9. Fast ännu hellre en S2000.... Zigge |
|
|
År -99 köpte jag min första öppna sportbil som var just en Mazda Miata årsm -92. Den stod på en bilfirma i Ängelholm och hade bara gått 3.800 mil och var väldigt fin förutom att den hade en del små repor på motorhuven. Den var röd och i sånt skick att jag köpte den och gav 120.000 för den. Det var den första öppna bil för mig, och visst tyckte jag den var rolig, men tröttnade rätt fort just för att jag tyckte den var både plastig och klen. Men som första bil så var det jättekul den tiden jag hade den. Efter ett år fick jag syn på en svart Z3:a 1,8 och den stod på BMW i Skövde. Jag blev så bländad av den att jag bytte in min Miata och köpte Z3:an med 1,8 l motorn. Därefter har det sen blivit en 2,2:a och nu har jag den ultimata maskinen 3,0:an. Underbar bil. Har man en gång kört/ägt en BMW kan jag inte tänka mig att välja ett annat märke. Valet är lätt : Köp en Z3:a ! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.